تحميل رواية جنون الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم يارا عبدالعزيز

تحميل رواية جنون الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم يارا عبدالعزيز

يتضمن هذا المقال كافة التفاصيل حول رواية جنون الحب للكاتبة يارا عبدالعزيز، والتي تعد من أكثر الروايات التي أحدثت ضجة كبيرة على مواقع التواصل الاجتماعي، وهي من الروايات الرومانسية التي تحتوي على الكثير من الأحداث الشيقة، وخاصة أن الكاتبة اعتمدت في رواية جنون الحب على استخدام أسلوب متقن وحبكة درامية جميلة تجعل القارئ نستمتع في قراءة الرواية عبر موقع كتابي.

ما هي قصة رواية الحب جنون

رواية الحب جنون من أجمل روايات الحب التي يمكن قراءتها، ففي هذه الرواية أبدعت الكاتبة يارا عبد العزيز على وصف حالة الحب التي تجمع بين حور وفارس، وتمكنت الكاتبة أن تجسد لنا كافة تفاصيل الرواية، حتى تعيش كل لحظة بلحظتها داخل أحداث الرواية.

حيث اعتمد الكاتبة في رواية الحب جنون على أسلوب الحوار الدرامي بين الشخصيات، كما تعددت القصص والشخصيات داخل الرواية، وذلك حتى لا يمل القارئ منها، فهناك الكثير من الأحداث الشيقة التي تتابع في فصول الرواية، حتى وصلت إلى الجزء الرابع عشر، وهذا الجزء يحتوي على الكثير من الأحداث الشيقة، التي تغير مجرى الأحداث بين أبطال الرواية.

أقرأ أيضا : تحميل كتاب الضالين عن الحب pdf أمينة حمد الدرمكية

أهم الأحداث في رواية الحب جنون لـ يارا عبدالعزيز

يبدأ الفصل الرابع عشر من رواية جنون الحب الفصل الرابع عشر 14 عندما خرج فارس من الفصل وقفل الباب، وتلاحقه نظرات الحزن الشديد من حور، وبحزن طفولي يظهر على وجه حور التي تجسد دور بطلة الرواية والتي تعترض على أنه لم يقل لها وأنا أيضاً، ثم تبتسم وتضع يدها على جبهتها بحبِ كبير، وتكمل:” أكيد في أمل”، وأنا متأكدة من أنه لايزال يحبني، وأن أعدك بأنني سأترك كل شيء من أجلك، ولن أسمح بأن تكون لأحد غيري.

رواية جنون الحب الفصل الرابع عشر 14 ثم تكتمل أحداث الرواية عندما يظهر هيثم في المطبعة من أجل تنفيذ الصور وطباعتها، فيرحب به صاحب المطبعة ويسأله إذا ما كان هذا العدد الكبير من الصور المطلوب طباعتها للانتخابات، فيطلب منه هيثم الطباعة بدون أسئلة وطباعة عدد كبير من الصور الذي ينوي توزيعها في المدرسة، فينفذ أوامره دون زيادة.

ويتوقع أن يتناول الفصل الرابع عشر 14 من رواية الحب جنون الكثير من الأحداث المهمة، وقد سرّبت العديد من المواقع المواقف الذي يصوّر ظهور هيثم وهو ينشر صور لبطلة الرواية حور، وكذلك تعد هي الوحيدة المنقبة ضمن طالبات سنة ثالثة.

أقرأ أيضا : تحميل رواية حب بعد الزواج pdf جميع فصول الرواية بقلم آلاء محمد

رواية جنون الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم يارا عبدالعزيز

سمية : ومراته المستقبلية بعد ما يطلقك إن شاء الله

بصيت لمصدر الصوت اتجمعت الدموع فى عينيها حسيت ان قلبها بيتـ مزق من فكرة انه ممكن فعلا يطلقها ويتجوز غيرها بصيت لندى بغيرة شديدة وضيق حسيت انها عايزة تقتـ’لها

حور : هيتجوزها ازاى طب وأنا

سمية : انتى مسمعتيش الجملة كويس ولا ايه بعد ما يطلقك ولو انه عادى لو اتجوزها عليكى بس انا عايزة ابنى يخلص من الماضى ويبدأ حياة جديدة مع واحدة تقدره

حور بصتلها بألم شديد اتكلمت وهى بتبص لفارس

: وانت رأيك ايه فى الموضوع

فارس بحزن على حالتها: بلاش نتكلم فى الموضوع دا دلوقتي يا حور يلا عشان متتأخريش على الحصة الاولى

حور قربت من ندى بغضب شديد ومـ”سكتها من طرحتها بقـ”وة

: تعالى انتى بقى انتى عايزة تاخدى جوزى منى يا خاطـ”فة الرجالة

فارس وقف فى نصهم وبعد حور عنها بالعافية اتكلم بعصبية مفرطة

: حور حور كفاية سـ”بيها

ندى وهى بتظبط طرحتها : ايه دا هو فيه ناس كدا دى مراتك ازاى يا فارس معقول انت تتجوز واحدة كدا

حور بغضب وهى بتحاول تروحلها بس فارس مسـ”كها

: وانا مالى يعنى يختى روحى شوفى نفسك فى المرايا ملكيش منظر دا انتى محتاجين ينفـ’خوكى بمكينة نفخ مبقاش غير عـ”صـاية المقشة هى اللى تتكلم

فارس مسك حور من ايديها وهو بيحاول يسيطر على الموقف

: يلا يا حور واحنا اسفين يا ندى

اخد حور بسرعة من قدام ندى وخرج بيها برا العمارة

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

سمية : معلش يبنتى امسحيها فيا

ندى بغضب : وانتى ذنبك ايه بس يا عمتو انا مش عارفه انا عملتلها ايه يعنى انتى مش قولتى انهم هينفصلوا بيا أو من غيرى

سمية : ايوا بس هى بنت مدلعة شوية هقول ايه العـ”يب على ابنى اللى دلعها بزيادة لحد اما شافت نفسها على الكل المهم انتى جاية من السفر تعبانة يلا تعالى ارتاحى فوق

ندى : تمام

حور وهى بتبعد ايد فارس عنها بغضب

: اوعى كدا سيب ايدى

فارس وهو بيحاول يتحكم فى عصبيته وبيمسح على وشه

: ايه اللى عملتيه جوا دا

حور بغضب : عايزاها تقولى انا هتجوز جوزك واقف اسكتلها دى تحمد ربنا انى مقتـ”لتهاش بأيدى كملت وهى بترفع سببتها فى وشه

: والله العظيم يا فارس يا مالكى اى واحدة بس هتفكر كدا مجرد تفكير فيك هيكون اللى عملته فى بنت خالك دا اقل حاجه تتعمل فيها جاية تاخد جوزى منى وعايزنى اسكتلها خاطـ”ـفة الرجالة دى

فارس بأببتسامة اظهرت وسامته

: خلاص خلاص ايه ماسورة وانفتحت قدامى قدامى على العربية

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

فى عربية فارس

فارس : وبعدين يا ست هانم هى مش الدكتورة قالت الحركة الزيادة خطر عليكى تقومى تضـ”ربيها

حور بأببتسامة وهى بتحط ايديها على كتفه وبتتكلم بدلع و رقة

: يعنى انت كنت خايف عليا ومش خايف عليها صح

قلبه بدأ ينبض بشدة اثر حركتها ورقة صوتها اللى بتـ”جننه

فارس وهو يتصنع البرود : كنت خايف على ابنى

حور بصتله بغيظ : رخـ”م وفصيل

كملت وهى بتعيط : انت هتتجوزها وهطلقنى

فارس : بطلى عياط يا حور مش كل حاجه تعيطى عليها كدا

حور : طب رد عليا وطمنى وقولى ان احنا هنعيش مع بعض مبسوطين وندى دى مش هتبقى موجودة

فارس: فكرى دلوقتي فى دراستك وبس بعدين نبقى نتكلم فى الموضوع دا يلا وصلنا انزلى

حور بعصبية: هو انت وامك سبتولى فرصة انى افكر فى دراستى باللى بتعملوه فيا

فارس: امك تقريبا ان ماما كان معاها حق انا دلعتك زيادة عن اللزوم يلا انزلى يا هانم هتتأخرى

حور بحزن : انا اسفة يا فارس

تجاهلها ونزل من العربية ببرود خرجت وراه وهى حابسة دموعها من سوء معاملته ليها

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️

فى المدرسة فضلت حور سرحانة فى الحصة بتاعت فارس

هنا بهمس : مالك يا حور

حور بصوت حزين : مفيش يا هنا انا تمام

فارس بغضب و جدية : حور وهنا المرة الجاية هتنطردوا برا اخر تحذير

حور بغضب ودموع : وعلى ايه يا مستر انا هخرج دلوقتي

كانت لسه جاية تخرج من الباب

: استنى عندك لو خرجتى مش هتدخلى حصتى تانى

حور بحزن وصوت مكتوم من العياط: مبقتش تفرق حور مبقتش عايزة مجموع ولا حتى عايزة كلية الطب

بصلها بحزن على التشاؤم اللى شافه فى عينيها وطريقة كلامها اتكلم بحنية مفرطة تحت نظرات الاستغراب من كل الطلابة اللى قاعدين

: طب ادخلى يا حور واسف لو اتعصبت عليكى ادخلى بقى واقعدى يلا

ابتسمت و دخلت قعدت جنب هنا

هنا بغمزة : ايوا يا عم يسهله بيعشقك وابصم بصوابعى العشرة على اللى بقوله

حور : تفتكرى

هنا : متأكدة يباشا

حور : هبقى احكيلك كل حاجه حصلت فى الفسحة عشان انا محتاجكى اوى يا هنا

هنا بأببتسامة وهى بتحط ايديها على كتفها: وهنا عيونها ليكى يا قلب هنا

فارس: نكمل الحصة الجاية تقدروا تتفضلوا الفسحة بدأت

سمعوا بنتين وراهم بيتكلموا

: شفتى قمر ازاى يخـ”ربيت وسامته

حور سمعتهم وكانت لسه هتقوم بس هنا مسكتها بسرعة

هنا : اهدى خلى الشهرين اللى بقينا فى المدرسة دى يعدوا على خير

مسكت نفسها عنهم بالعافية

: تفتكرى يكون متجوز

: معتقدش اصل مفيش فى ايده دبلة فأكيد مش متجوز

: صح حقيقى يبخت اللى هتتجوزه

مكنتش قادرة وكانت لسه هتقوملهم ولكن رحمهم منها خروجهم للفسحة

حور فى نفسها بغيرة : مش ملحقة عليه لا فى بيت ولا فى مستشفى ولا حتى فى مدرسة انقبه يعنى عشان محدش يتغزل فى جماله اللى بيسحر دا ولا اعمل ايه

فضلوا هنا وحور قاعدين و فارس كان بيلم حاجته اضايق لانه مبيحبش حور تعقد مع هنا بعد اللى عملته فيها خرج وهو بيتوعدلها

هنا : هاا يستى احكى

بدأت حور تحكى لهنا كل حاجه حصلت

هنا بصدمة شديدة : مستر فارس جوزك وانتى دلوقتي حامل منه

حور : مش وقته صدمتك دلوقتي اعمل انا ايه دلوقتي فى خاطـ”فة الرجالة اللى هتعقد معانا فى العمارة دى

هنا وهى بتحط ايديها على دماغها وهى بتفكر

: تعمل ايه يا هنون تعمل ايه طبعا متسمحليهاش تاخد جوزك منك

حور : ازاى بقى يا فلحة بقولك مقررين انهم يجوزهم كملت بألم شديدة وهى بتعيط

: بعد ما يطلقنى

هنا اخدتها فى حضنها وبدأت تطبطب عليها

: طب اهدى والله هنلاقى حل

حور ببكاء: مش قادره والله يا هنا حاسة ان قلبى هيقـ”ف من كل حاجه بتحصل انا مقدرش اعيش من غيره ومقدرش اشوفه مع واحدة تانية غيرى انا عارفه انى غلطت بس ليه يعاقـ”بونى العقاب القاسـ”ى اوى دا

فارس كان واقف على الباب وبيسمع كلامها

كان عايز يدخل ياخدها فى حضنه

فارس فى نفسه : مش هبقى لغيرك عشان انا اصلا مقدرش اعيش من غيرك انتى وبس يا حورى

مقدرش يشوف دموعها كتير دخل الفصل واتكلم بجدية

: ممكن تسبينا لوحدنا شوية يا آنسة هنا لو سمحتى

هنا : تمام يا مستر

اخدها فى حضنه ومسك فيها بقوة فضلت تتنتفض جوا حضنه وصوت شهاقتها بدأت تعلو وهى ماسكة فيه بشدة وخايفة من فقدانه

فارس وهو بيطبطب عليها: هششش اهدى خلاص

حور ببكاء: متسبنيش ومتتجوزش ندى والله ما هتلاقى حد يحبك ادى

فارس بحزن : مش هعرف يا حور مش قادر انسى سبيها للوقت الوقت كفيل ينسينا

حور : انا مستعدة استناك عمرى كله بس تبقى معايا انا مش مع حد تانى قلبك يفضل مفيهوش غير حور وبس ومتشوفش غير حور وبس

فارس فى نفسه : حتى لو عايز انساكى يا حور مش هعرف للاسف انتى متعرفيش انتى ايه بالنسبالى

حور : سكت ليه هتتجوزها

فارس : ممكن دلوقتي تركزى بس على دراستك خلاص الامتحانات قدامها شهرين دا اللى لازم تفكرى فيه وبس

حور وهى بتمسك فيه اكتر وبتغمض عينيها : مش عايزة حاجة غيرك مش عايزة ادخل طب انا عايزاك انت وبس عايزة نرجع زى ما كانا عايزة اشوف حبك خوفك حنيتك قولى والله انا كل دا هيرجع وانا هستنى بس قولى انه هيرجع

فارس بحنية مفرطة : قولتلك سبيها للوقت خلاص بطلى عياط بقى

وقتها هيثم عدى من قدام الفصل وشافهم بصلهم بخبـ”ث وغيرة شديدة وطلع فونه و صورهم

هيثم بشـ”ر : عامللى فيها البنت الملتزمة المنتقبة وانتى مقضـ”يها معاه والله لهوريكوا انتوا الاتنين

حور طلعت من حضنه بخجل شديد

فارس بحنية مفرطة : انا هقفل الفصل عليكى عشان تمسحى دموعك وتعدلى نقابك ماشى

حور : تمام

فارس كان متجه ناحية الباب وهيثم اول اما شافه جرى قفل الباب وقفل شبابيك الفصل طلع مناديل من جيبه وراح قعد جانبها نزلها النقاب وبدأ يمسحلها دموعها برفق وحنية مفرطة

حور : هات وانا همسحهم

فارس : هشش اسكتى خالص متتكلميش وبطلى عياط عشان متتعبيش

طلعلها سندوتشها من الشنطة

: يلا كلى عشان تاخدى دواكى انا حطتهولك فى الشنطة عشان عارف انك بتنسيه

حور بأببتسامة على حنيته المفرطة: تمام

فارس: يلا انا هخرج انا بقى ومتعيطيش تانى ماشى

حور : ماشى بحبك

اكتفى انه يبتسم مسك راسها بأيدها وقـ”بل رأسها بحنية مفرطة حسيت انها قلبها هيطلع من مكانه من فرحتها بقربه منها وحنيته عليها بصلها بأببتسامة

فارس بحنية مفرطة: يلا عايزة حاجة

حور : سلامتك

خرج من الفصل وقفل الباب وراه تحت نظرات الحزن الشديد منها

حور بحزن طفولى : حتى مقاليش وانا كمان

ابتسمت وهى بتحط ايدها على جبتها بحب كبير

: بس فيه امل انا متأكدة انه لسه بيحبنى اوعدك انى هنسيك كل حاجه يحبيبى ومش هسمحلك تبقى لغيرى

خلصوا اليوم الدراسى على خير و فارس اخد حور فى عربيته

اللهم لا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ♥️

: اهلا اهلا هيثم بيه بنفسه عندنا

هيثم : بقولك ايه عايز اطبع الصور دى

: دى صور عشان الانتخابات

هيثم بخبث : انتخابات ايه اهم واهم اطبعهملى انت بس صور كبيرة وصغيرة وكتر فى العدد على اد ما تقدر هيتوزعوا على مدرسة كاملة

: تمام يا هيثم بيه ابقى عدى عليا بكرة الصبح يكونوا خلصوا

هيثم : هعدى عليك قبل ما اروح المدرسه

: تمام يباشا تحت امرك

هيثم بشـ”ر : كويس انى صورت الفصل معاهم عشان يتأكدوا انها حور اللى معاه لانها الوحيدة المنتقبة فى بنات سنة تالتة والله و وقعتى يا ست حور ابقى ورينى بقى هيطلعك وهيطلع نفسه منها ازاى

  • تم حذف رابط التحميل بناءا على طلب الكاتب
أترك تعليقا

مشاركة
دليل المحامين في مصر التابع لنقابة المحامين 2023
تحميل رواية الحي اللاتيني pdf للكاتب سهيل إدريس