تحميل رواية حورية الجاسر pdf للكاتب رانيا عثمان

تحميل رواية حورية الجاسر pdf للكاتب رانيا عثمان

تحميل رواية حورية الجاسر pdf للكاتب رانيا عثمان يعد أمر قراءة الروايات من الأمور الممتعة التي يهتم بها الكثير من الأشخاص من أجل تحقيق المتعة والفائدة التي يبحث عنها الفرد بحسب الهدف الذي يريده، من ضمن هذه الروايات رواية حورية الجاسر PDF.

نبذة عن رواية حورية الجاسر

تعد رواية حورية الجاسر من تأليف شخص تحت اسم وهمي ملكة القلم، وتنشر رواياتها من خلال المواقع الإلكترونية والمنتديات وتتخذ اسم وهمي لسبب ما لديها غير معلوم.

رواية حورية الجاسر تم كتابتها باللهجة الشعبية المصرية في الصعيد وتدور أحداثها داخل قصر صعيدي مليء بالإثارة والقصص والأشخاص الذي لكل منهم قصته ومشاعره وخباياه.

تنزيل رواية حورية الجاسر pdf

يبحث الكثير من الأشخاص عن رابط تنزيل حورية الجاسر والذي يمكنك الحصول عليه من خلال الأيقونة أسفل المقال وتحميلها بكل برابط مباشر.

تعد رواية الجاسر من الروايات التي تناقش القضايا المجتمعية داخل صعيد مصر وهذا النوع من الكتابات يكون دائما أكثر واقعية وجرأة في مناقشة الأحداث على حقيقتها دون تزيين أو تضليل.

قصة رواية الجاسر

تحميل رواية حورية الجاسر pdf للكاتب رانيا عثمان تدور أحداث الرواية داخل قصر صعيدي بحت، وتبدأ عندما يذهب أحد رجال القصر إلى تتيع حورية التي خرجت للتو من طبيب النساء والذي دخل خلفها لتهديده ليعرف ما هي حالتها حتى يتفاجئ بأنها حامل.

يذهب بكل قسوة وعنف للقصر ويتجه لغرفتها ليمكسها من شعرها ويعنفها حتى يعرف كيف فعلت فعلتها هذه والتي هي استمرت على قول أن لاذنب لها وتتوسل إليه بألا يخبر أخيها فهد.

رواية حورية الجاسر pdf للكاتب رانيا عثمان وتقول حورية له بأن فهد اذا علم بموضوع حملها فإنه سيقتلها حتى تأتي ورد التي تعرف بالقصة كاملة وتدافع عنها لكنه يقوم بإغلاق الغرفة عليهما ويهددهما بعدم الخروج منها ويعطي أوامر بعدم توصيل الماء والطعام لهما وعقابهما.

تحميل رواية حورية الجاسر pdf للكاتب رانيا عثمان
تحميل رواية حورية الجاسر pdf للكاتب رانيا عثمان

الانسه اللي لسه خارجه دي كانت بتعمل اي هنا

الدكتور/اسف بس مقدرش اقولك اي معلومه

جاسر بعصبيه/بقولك الانسه اللي لسه خارجه كانت بتعمل اي هنا

الدكتور بخوف/بس دي مدام مش انسه

سحبه جاسر من لياقته ليقول بصوت مرتفع/انت بتخرف تقول ايه

الدكتور/زي ما بقولك المدام حامل

صدمه اخري حلت عليه ليقول بغضب الدنيا/وربي لو كلامك غلط لهعلق علي رقبتك حبل المشن”قه انت فاهم

هز الرجل راسه بخوف ليخرج جاسر كالاعصار من المستشفى ليتجه للقصر

مر بعض الوقت ليصل للقصر دلف للداخل بعصبيه ليتجه للاعلي بسرعه والجميع ينظر له بخوف فمنظره لا يبشر بالخير

دلف الي غرفتها كالاعصار ليغلق الباب وهو ينظر لها

تراجعت الي الوراء بخوف لتقول/في اي ي ابيه

جاسر بحده/انتي خليتي فيها ابيه

حوريه بخوف/في اي انا عملت اي

اتجهه اليها لتصرخ بفزع حينما شعرت بش”عرها بين يديه لتقول بدموع/ابيه سيب شعري انت بتوج”عني

جاسر/انتي لسه شوفتي حاجه

حوريه بخوف/ابيه الله يخليك سيبيني انا معملتش حاجه

جاسر/بقا انا تضحكي عليا يابت

هزت راسها بالنفي ليضغط علي شع”رها بقوه لتصرخ بو”جع

جاسر/حامل ي حوريه طلعتي حامل قوليلي اقول لاخوكي اي ردي اقوله مقدرتش احافظ علي الامانه اللي امنتني عليها

اي رايك لما فهد يعرف هيعمل فيكي اي

حوريه برجاء/لا والنبي ي ابيه والنبي لا ابيه فهد لو عرف هيمو”تني

جاسر بعيون كالد”ماء/مفكرتيش ليه قبل ما تعملي كده قبل ما تخ”وني ثقتنا فيكي

بكت بقوه لتقول/والله انا مش عارفه ده حصل ازاي

صف”عها بقوه لتصرخ بأل”م

في الاسفل استمع الجميع الي صر”اخها ليصعدوا الي اعلي بسرعه

ورد وهي تدق الباب بقوه لتقول/ابيه افتح الباب الله يخليك

فايزه والده جاسر وورد وعمه حوريه/افتح ي ابني بتعمل اي في البنت

ص”رخت حوريه من الداخل لتستنجد بورد قائله /الحق’يني ي ورد

ورد بد”موع/افتح ي ابيه حوريه ملهاش ذنب

توقف الصوت لثواني ليفتح الباب نظر جاسر الي ورد ليقول/انتي كمان كنتي عارفه

تراجعت الي الخلف بخوف ليسحبها من شع”رها بقوه /كنتي عارفة ردددي عليا

هزت رأسها بالموافقه ليسحبها للغرفه ويرميها الي الداخل ليقول/لو شفت وحده منكم برا الاوضه دي هك”سرلها رجلها

نظرت له حوريه بخوف لتحتضن ورد التي كانت تبكي

جاسر/لو حد دخلكم نقطه مياه مش هيحصل خير

قالها ليغلق باب الغرفه وينزل الي الاسفل بسرعه

في الغرفه كانت حوريه جالسه تنظر للفراغ

قامت من مكانها لتقول ورد/حوريه انتي راحه فين حوريه ردي عليا

في الاسفل سمعوا صوت صر”اخ

ليهرول الجميع الي الاعلي

فتحوا باب الغرفه لتصر”خ فايزه بخوف وفزع/حوريه

فايزه بفزع/حوريه

انزلي من عندك

ورد بدموع/حوريه انزلي وكل حاجه هتتحل

حوريه بدموع وعيون كالد”ماء/مفيش حاجه هتتحل

فايزه/والله كل حاجه هتتحل بس انتي انزلي بحبيبتي متوجعيش قلبي عليكي ياقلبي

هزت راسها بالنفي لتقول/اللي هتقرب مني هر”مي نفسي

ورد بهدوء/خلاص انزلي واوعدك ابيه مش هيكلمك

حوريه/لا جاسر هيقول لابيه فهد وابيه فهد هيكر”هني

فايزه/لا جاسر مش هيقول اوعدك انزلي بقا

حوريه/بجد ابيه مش هيقول حاجه لابيه فهد

فايزه/ايوه يروحي انزلي بقا

مدت حوريه قدمها لتنزل ولكن لسوء الحظ انحرفت قدمها عن سور التراس لتقع الي الاسفل

ورد بصر”اخ/حورررررريه

نظرت ورد الي الاسفل لتجد حورية غا”رقه في دما”ئها

هرولت الي الاسفل بسرعه لتنزل وراها فايزه بتعب وخوف من ان يصيب حوريه مكرو”ه

تجمع الحراس حول حوريه ليقوم احدهم بالاتصال علي جاسر ليخبره بما حصل

امره جاسر باخذها الي المستشفى في اسرع وقت

في المستشفى كانت ورد تقف امام غرفه العمليات وهي تبكي بقوه علي صديقاتها بينما فايزه كانت تقرا قران وهي تبكي

دلف الي المستشفى بخوف كبير عليها

ليهرول الي اخته ليقول/اي اللي حصل لحوريه قالها بخوف وبعض الحده

لتبكي ورد لتقول/حوريه وق”عت نفسها من سور البلكونه

تجمد من الصدمه ليقول/وانتي كنتي فين انطقي

ورد بخوف ودموع/والله ي ابيه انا حاولت اوقفها كتير بس

جاسر/بس اي عارفه لو حصلها حاجه هوريكي حاجه عمرك ما شفتيها

نظرت اليه ورد بخوف لتجلس وهي تدعي ربها ان ينجي صديقتها

مرت ثلاث ساعات ليخرج الطبيب

هرول جاسر اليه ليقول/حوريه عامله اي

الطبيب/للاسف فقدنا الجنين

جاسر/مش مهم المهم حوريه

الطبيب/الحمد لله انكم لحقتوها على العموم هتتنقل لغرفه عاديه وتقدروا تشوفوها وضع يده علي قلبه بخوف ليحمد ربه

نظر لورد ليقول/ترجعي علي القصر مش عايز اشوف وشك

نظرت له ببكاء فهذه اول مره يعاملها بهذه الطريقة

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

مرت ساعتين وحوريه فاقت اول ما فتحت عينيها لقيت جاسر قدامها

رجعت لوراء بخوف/ابيه والله انا مش عارفه اللي حصل ومش فاكره حاجه

جاسر/اسمعيني كويس انا لسه مورتكيش عقابي هيبقي ازاي من النهارده يا حوريه مش هتشوفي الشارع لا مدارس ولا اي حاجه

حوريه/صدقني صدقني انا ماليش ذنب

جاسر/ملكيش ذنب في اي في انك كنتي حامل

حوريه بفزع/كنت حامل انت بتقول ايه

جاسر بغضب من خوفها علي الجنين/وعامله نفسك مش عارفه حاجه وبريئه ده انا هوريكي ايام اسود من شعر راسك

حوريه ببكاء/حرام والله حرام انا معرفش حاجه انت مش مصدقني ليه

جاسر مسكها من شع”رها بقوة /بقولك ايه انتي تقومي تلبسي هدومك زي الشاطره وانا هوريكي الحر”ام بجد اللي هيحصل فيكي هو اللي حرام

امه دخلت واتخضت من شكل جاسر

فايزه/سيبها يا ابني حرام عليك البنت تعبانه

جاسر/ساعديها تلبس وانا هاجي اخدكم يلا

حوريه اتخضت من صوته

………..

في مكان اخر كان يجلس براحه يمسك كأس في يده به مشر”وب مما ح”رمه الله

تحدث قائلا/الصور دي توصل لفهد في اسرع وقت خليه يشوف اخته عملت اي

مجهول /وجاسر هتعمل معاه اي

مجهول2/امممم جاسر المهم اعمل اللي قلتلك عليه

مجهول/تمام

قالها ليخرج من الغرفه ابتسم الاخر  بخبث

………..

في مكان اخر يجلس علي مكتبه يعمل

ملامح وجهه جامده عينيه سوداء كسواد الليل

دق باب مكتبه ليقول/ادخل

دلف الموظف للداخل ليقول/الجواب ده جاي لحضرتك

اؤما للموظف ليضعه علي المكتب ويخرج

فتحه ليصدم صدمه عمره من بش”اعه المنظر

نظر فهد للصور بصدمه ليقول معقوله/جاسر يعمل فيا كده

ليه ليه قالها بصراخ

اخذ اغراضه وهاتفه ليقوم باجراء مكالمه قائلا/جهزلي الطيارة راجع مصر

اغلق الخط ليخرج من الشركة وش”ر الدنيا في عينيه

__________

مرت عده ساعات

في المستشفى كانت حوريه جالسه تنظر للفراغ

ورد بحب/حوريه حبيبتي كلي حاجه

لم ترد عليها لتقول ورد/على فكرة هزعل منك ي حوريه

نظرت لها بحزن لتقول/حوريه ردى عليا بقا

لم ترد عليها ولكن عيونها كانت معلقه علي الباب بصدمه نظرت لها ورد باستغراب لتنظر الي الوراء

لتتجمد مكانها نطقت بخوف /ف… هد

انت بتعمل اي هنا وجيت امتا

نظر لها نظره اخرستها

كانت نظرات حوريه معلقه بفهد ليقترب منها وهو ينظر الي حالتها

اقترب منها ليجلس بجانبها

فهد/حوريه

لم ترد عليه ليقول/حوريه حبيبتي ردي عليا

نظر الي ورد ليقول/هي مش بترد ليه

ورد/مش عارفه هي امبارح كانت هتخرج واغمي عليها ولما فاقتش متكلمتش… نظر اليها دون ان يرد ثم وجهه نظره الي حوريه

نظرت له مره اخري ليضع يده علي وجهها بحنان قائلا/خايفه مني

لم تتحدث ليقول/ورد ناديلي الدكتوره

نظرت له ورد بحب لتقول/حاضر

ذهبت لتنادي الطبيب دقائق معدوده ودلفت الطبيبه المشرفه علي حالاتها لتقول/انا عارفه ان حضرتك هتسال هي ليه مش بتتكلم

ده من اثر الصدمه وانشاء الله فتره وهترجع زي الاول واحسن

اؤما بلطف لتبتسم له الطبيبه وتخرج نظرت لها ورد بضجر وغيره

تحدث فهد دون النظر اليها /فين جاسر

ورد/معرفش

قالتها ببرود لينظر لها وهو يخرج من الغرفه بسرعه البرق ليذهب الي جاسر

_________

فهد خرج من المستشفى وراح لجاسر القسم اللي بيشتغل فيه

فهد دخل من غير ما يستأذن

جاسر وهو باصص في ملف القضيه اللي قدامه/في حاجه اسمها تستأذن

فهد بسخريه/اممم استأذن منك انت ليه

جاسر رفع عينيه وبص لفهد/ايوه تستأذن مني انا هنا الرائد جاسر يا فهد بيه

فهد بتهديد/اسمعني كويس يا جاسر انا اختي سيبتهالك امانه وانت عملت اي ها

جاسر بهدوء/فهد انا معرفش ده حصل ازاي حتي هي مش راضيه تتكلم او تقول حاجه كل اللي بتقوله انها مش عارفه ومش فاكره

فهد/انا اختي عمرها ما تعمل حاجه زي دي البنت دي حوريه يا جاسر حوريه مش اي حد

جاسر بص ليه واتنهد/وعلشان هي حوريه انا هتجوزها

فهد ابتسم بسخريه/ليه علشان تخبي اللي حصل بس انا مش موافقه مش محتاج انك تتجوزها علشان تخبي او شفقه انا اختي هاخدها واسافر وتنسي حاجه اسمها حوريه

جاسر اتعصب ولف ليه/فهدددد حوريه انا هتجوزها ومفيش سفر حوريه مش هتبعد عني

فهد/انت هترضي تتجوز وحده كانت حامل ومش عارفين من مين

جاسر بحده/ودي مش اي حد لو اي وحده غيرها مستحيل افكر مجرد تفكير لكن دي الفؤاد يا فهد اظن ان انت فاهم

فهد/اسمعني يا جاسر انا مش قادر اشوف اختي في الحاله دي

جاسر/ولا انا قادر بس اختي هتبقي مراتي

فهد/بشرط

جاسر باستغراب/شرط اي

فهد/…..

__________

كانت ماشيه في ممر المستشفى لقيت اللي بيشدها من ايدها

ورد وهي مغمضه عينيها بخوف وبتتنفس بسرعه

.. ورد

ورد فتحت عينيها ببطئ/انت

فهد/اي كنتي مستنيه حك تاني ولا ايه

ورد بغيظ/اوعي كده ابعد عني

فهد/ابعد ليه

ورد/ها تبعد ليه ازاي

فهد/عارفه يا ورد انتي غبيه اوى

ورد بتوتر/ليه يعنى وبعدين انا مش غبيه

فهد/لا غبيه

ورد بحده/اه غبيه بس علشان في يوم من الايام حبيتك

فهد بأستفزاز/بس انا مش بحبك

ورد بدموع مكتومه/علشان انت واحد معندكش قلب ومش بتحس

فهد بابتسامة /تؤ يروحي مش انا طلع عندي قلب وعلشان عندي قلب قررت اخطب وهتكوني اول المعزومين

ورد بعدت عنه وصوت صفعه دوي في المكان

حوريه…. انا مش موافقه

جاسر بحده…. انتي ليكي عين تتكلمي

حوريه بقوه….ايوة علشان انا معملتش حاجه غلط صدقني

جاسر….بقولك ايه انتي هتوافقي ونتجوز والنهارده كمان فاهمه

حوريه بدموع…..مش فاهمه انا مش عاوزه اتجوزك

جاسر بص لفهد….اتصرف احسن ما اتصرف تصرف ميعجبش حد

جاسر خرج وفهد قرب من حوريه بهدوء…. حوريه بصي عليا

حوريه رفعت راسها

فهد اتكلم بهدوء….صدقيني ده في مصلحتك

حوريه بحزن…..انا معملتش حاجه لكل ده

فهد بحب….وانا عارف انك معملتيش حاجه وواثق فيكي ثقه عميه يبت انتي بنتي انا اللي مربيكي وعارف انك مستحيل تعملي كده

حوريه حضنته…. بس هو مصدق اني عملت كده

فهد بيملس علي شعرها بحنان….مين قلك انه مصدق جاسر بس مش بيقدر يسيطر علي غضبه مش اكتر

حوريه ببرائه….يعني هو مصدقني

فهد….طبعا يا حبيبتي

يلا بقا متعيطيش مش بحب اشوف دموعك

حوريه مسحت وشها بكم البيجامه

فهد بابتسامة…..انتي طفله زي ما انتي يا حوريه

جاسر دخل ومعاه الماذؤن

حوريه انصدمت من سرعته

جاسر يلا يا شيخنا علشان تكتب كتب الكتاب

حوريه…..بس انا

جاسر بمقاطعه…..يلا يا فهد

فهد قام وبدؤا في الاجراءات وحوريه مصدومه محستش غير وهو بيديها القلم تمضي بصت ليه بحزن ومسكت القلم مضت

خلصوا الاجراءات وبقيت زوجته

جاسر…..وصله يا فهد

فهد خرج وجاسر قرب من حوريه اللي كانت هتموت من الرعب

نزلت راسها بسرعه وخوف

جاسر….بصي عليا

حياه مرفعتش راسها

جاسر بحده….اظن سمعتي انا قولت اي

رفعت راسها بخوف واتكلمت….انا معملتش حاجه صدقني

جاسر بص في عينيها بقوه وهي اتوترت منه

جاسر….مش عايز تبريرات ملهاش لازمه

جهزي نفسك علشان هنمشي

حوريه…..هنمشي نروح فين

جاسر بجمود…..شقتي

حوريه بخوف…..بس انا عاوزه ارجع الفيلا

جاسر….جهزي نفسك مش هكرر كلامي هبعتلك ممرضه تساعدك

حوريه هزت راسها بخوف ودموع من طريقته الجافه معها

_________

فهد خرج من المستشفى ووصل المأذؤن

شاف ورد قاعده في الحديقه الخلفيه للمستشفي وفي حد معاها

فهد قرب منهم واتكلم بغضب…..الله الله يا هانم

ورد اتخضت من صوته لتحاول التماسك

ورد….نعم

فهد مسكها من دراعها بقوه…انتي ازاي تقفي مع حد غريب

ورد….اممم بس ده مش حد غريب ده الدكتوره احمد

فهد اتنفس بغضب….بقولك ايه متخلنيش اتغابي عليكي قريب ولا بعيد متقفيش مع حد فاهمه

ورد زاحت ايده….لا مش فاهمه واوعي تفكر تلمنسي حتي ولو بالغلط

فهد…امشي من وشي يلا واياكي اشوفك واقفه مع حد تاني

ورد بعدت عنه ومشيت…ده كله واحمد واقف ومتكلمش

فهد بص ليه بغضب ومشي

_________

حوريه دخلت الشقه بخوف

حوريه….لوسمحت ممكن تقولي فين اوضتي

جاسر شاور بايده علي اوضه حوريه دخلتها من غير ما تتكلم

فتحت الشنطه وخدت منها هدوم ودخلت الحمام خدت دش وخرجت

لبست بنطلون قطن وتيشرت قط وخرجت لانها كانت جعانه

دخلت المطبخ وجهزت سندوتش وقعدت علي الكرسي بشرود

قاطع تفكيرها جاسر اللي كان واقف قدامها

بلعت ريقها بتوتر وسابت السندوتش من ايديها

جاسر قرب منها وهي رجعت لورا

حوريه…..في اي بتقرب لي

جاسر….مراتي

حوريه….بس احنا..

جاسر….احنا اي ها انتي مراتي علي سنه الله ورسوله ودي حاجه مش هتتغير

حوريه نزلت وشها والدموع اتكونت في عينيها

جاسر….هنعيش زي اي زوجين وانا مش هتنازل عن حقوقي

حوريه رفعت راسها وبصت ليه….وانا موافقه مش عشان انا دايبه فيك علشان مغضبش ربنا

جاسر ضحك….متغصبيش ربنا لكن كنتي حامل في الحرام عادي

حوريه بصت ليه بصدمه ورفعت ايديها وضربته

جاسر حط ايده علي وشه وغمض عينيه وهو بيتنفس بغضب

حوريه رجعت لورا بخوف

جاسر شدها جامد عليه وقبلها بجنون وغضب حياه بتحاول تبعده عنها ومش قادره

جاسر بعد عنها وسحبها من شعرها بقوه….اوعي تفكري او عقلك يصورلك انك تمدي ايدك عليا فاهمه والا وربي اوريكي اللي عمرك ما شوفتيه

حوريه بدموع….انا معملتش حاجه غلط انت اللي بتكلمني بطريقة وحشه

جاسر ابتسم بشر…..انتي لسه شوفتي حاجه انتي بقا يا حلوه هتقومي زي الشاطره تنضفي الشقه دي كلها يلا

حوريه بدموع…..بس الوقت متاخر وانا تعبانه

جاسر بصوت عالي….اظن سمعتي انا قولت اي

حوريه بدموع وخوف….حاضر

جاسر دخل الاوضه وحوريه بصت للشقه ودموعها نزلت بدأت تنضيف

وجاسر كان قاعد في الاوضه ومرجع راسه لورا

___________

ورد كانت قاعده علي السرير ومش عارفه تنام

لحد ما حست ان حد في البلكونه…

قامت من علي السرير وراحت ناحيه البلكونه فتحتها لقيت حد بيزقها لجوا

ورد اتخضت…..انت ازاي تدخل كده بتعمل اي

فهد وهو بيبص ليها من فوق لتحت….امممم مش مهم دخلت ازاي الا قوليلي اي الجمال ده

ورد بصت لنفسها وجريت علي السرير وسحبت الغطا

فهد…..بتخبي اي ما انا شوفت كل حاجه

ورد بتوتر….شوفت اي وبعدين انت ازاي تدخل بالطريقة دي

فهد قرب منها وسحب الغطا لسه هتصرخ حط ايده علي بوقها

فهد….هششش بقولك اي لو سمعت صوتك هعمل حاجه مش هتعجبك

ورد…..اطلع بر يا فهد

فهد….مش هطلع يا ورد وبعدين انا محسبتكيش

ورد….تحاسبني علي اي

فهد….علي اللي حصل الصبح

ورد….فهد اوعي تفكر انك تقرب منى او تعملي حاجه

فهد….امممم هعاقبك

ورد وقفت قدامه….انت مين علشان تعاقبني وعلي اي

فهد اتعصب من طريقه كلامها وسحبها جامد من وسطها وباسها بقوه

ورد اتصدمت وبعدت عنه

ورد بصت ليه بعيون حمراء وضربته بالكف

ورد بدموع….انت ازاي تعمل كده

فهد….ورد انا

ورد بصوت عالي….انت اي اطلع برا يا فهد وكل حاجه بينا منتهيه اطلع برا

فهد مسكها من ايدها….ورد انا اسفه انا مش عارفه عملت كده ازاي

ورد بعدت عنه وراحت فتحت الباب

فهد طلع وورد قعدت علي السرير وهي قرفانه منه ومن نفسها

_________

حوريه خلصت تنضيف الشقه ومكنتش حاسه بتعب او وجع واستغربت ده

بصت علي اوضه جاسر ومرضيتش تدخل ودخلت الاوضه اللي جمبها

في اوضه جاسر بص في الساعه….معقوله مخلصتش لحد دلوقتي

جاسر قام وطلع من الاوضه لقي الدنيا نضيفه

في الاوضه حوريه طلعت من الحمام وهي لافه فوطه حوالين جسمها

جاسر فتح الباب مره وحده

حوريه صرخت بخجل ولسه هتجري جاسر سحبها من ايدها

حوريه….جاسر

جاسر دايب في جمال عينيها وشكلها بشعرها المبلول اللي يخطف القلب

جاسر قرب منها اكتر وحوريه حطت ايديها علي صدره

حوريه بضعف….جاسر

جاسر كان سامع اسمه كأنه موسيقي من بين شفايفها

جاسر دفن وشه في رقبتها وحوريه مكنتش قادره تبعده عنها

جاسر كان مغيب وحوريه بين ايديه

جاسر شالها

حوريه….جاسر انت بتعمل ايه

جاسر….هششش حوريه انتي فعلا حوريه

حوريه….نزلي يا جاسر

جاسر….تؤ تؤ مش هنزلك

جاسر بص ليها بحب حوريه اتكسفت ولفت ايديها حولين رقبته

جاسر دخل الاوضه ونزلها علي السرير

حوريه لسه هتجري منه سحبها….راحه فين

حوريه….جاسر ابعد

جاسر قطع كلامها ببوسه كلها حب وشوق

حوريه اتجاوبت معاه

جاسر نسي كل حاجه وغرق في بحر عشقها

مرت نص ساعه وجاسر بعد عنها بصدمه

جاسر….حوريه انتي ازاي انا مش فاهم

حوريه بدموع….معرفش بس انا كنت واثقه ان انا معملتش حاجه والله

جاسر مردش عليها وفضل سرحان

حوريه قربت منه ومسكت وشه بين ايديها….جاسر انت مصدقني صح انا معملتش حاجه جاسر انت اول واحد تقرب مني

قالتها بفرحه…

جاسر بص ليها وسحبها لحضنه…..انا اسف بس اوعدك هعرف مين اللي عمل كده

جاسر باس رأسها وحاسس بتأنيب ضمير علي اللي هو عمله معاها

_________

في مكان مليئ بالشر

زي ما بقولك يا باشا اتجوزها

… يا غبي هنتكشف كده ده لو كنا لسه متكشفناش

والله يا باشا احنا مفكرناش انه ممكن يتجوزها انت اللي قولت ان هو هيرميها وانت هتتجوزها

…انا عايزاكم تخلي عينيكم مفتوحه واللي اقولكم عليه تنفذوه اما حوريتي انا هقدر اجيبها بمعرفتي

جاسر كان نايم وواخد حوريه في حضنه

حوريه….جاسر انت نمت

جاسر….لا في حاجه

حوريه اتعدلت….هو انت كنت مصدقني اني معملتش حاجه

جاسر بتنهيده….حوريه انا عمري ما شكيت فيكي بس لما عرفت انا اتصدمت ازاي ده يحصل وانا كنت فين لما ده حصل

جاسر قرب منها….بس كل اللي حصل كان بسبب اني بحبك

حوريه بصت ليه بصدمه

جاسر….انا بحبك من وانتي طفله دايما كان قلبي متعلق بيكي كنت بكره كلمه ابيه منك

حوريه قاطعته…..انا بحبك بس انت دايما بتصرفاتك كنت بتخليني اشك في انك تفكر تحبني

جاسر بإبتسامة…..ليه بقي

حوريه….شوف كنت بتعمل معايا اي بقا

جاسر….وانا بقي هصلح اللي عملته

حوريه….بتقرب ليه

جاسر غمزلها وقاطع كلامها وهو بيقبلها بحب وشغف

حوريه استجابت ليه وده كان مخلي جاسر فرحان

_________

هنعمل اي يا باشا

…هنكسره بس المره دي مش هيعرف يقوم

ازاي يا باشا

…ورد

مش دي اخته يا باشا

…اممم ايوة اخته عايزك تتخلص منها

…امو”تها يا باشا

…بدون رجعه وقتها هو هيتكسر ومش هيقدر يقف وقتها اقدر اخد حوريه منه

اللي تشوفه يا باشا

…روح انت نفذ اللي قولتلك عليه

________

حوريه واقفه في المطبخ بتجهز الفطار

جاسر طلع من الاوضه وكان لابس بنطلون بس

حوريه حست بيه ولفت بسرعه

جاسر حاوطها بايده بينه وبين الرخامه

حوريه بتوتر…..جاسر

جاسر وهو مركز علي شفايفها….قلبه

حوريه….ابعد علشان اجهز الفطار

جاسر شالها من وسطها وقعدها علي الرخامه

حوريه….جاسر الرخامه ساقعه نزلني

جاسر بغمزه….طيب ما تيجي ادفيكي

حوريه بخجل….جاسر بس بقا

جاسر….تؤ تؤ يا قلبي

جاسر قرب منها وهو محاوط وسطها بايديه

وقبلها بحب حوريه لفت ايديها حوالين رقبته وجاسر قرب منها

حوريه بعدت عنه بسرعه….جاسر ابعد بقا خليني اجهز الفطار

جاسر بعد عنها….ماشي بتزوغي مني بس لينا اوضه تلمنا

حوريه ضحكت علي طريقته وجهزت الفطار وفطروا

جاسر دخل الاوضه وغيره هدومه لقميص ابيص وبنطلون اسود وسرح شعره وخد المحفظه والمفاتيح والتلفون

حوريه…..جاسر ممكن اطلب منك طلب

جاسر….اممم قولي

حوريه….انا عايزة اروح عن ورد وماما فايزه بقا

جاسر بص ليها واتكلم….جهزي نفسك يلا بسرعه

حوريه دخلت الاوضه وغيرت هدومها لفستان اسود جميل

زاد جمالها جاسر مسك ايدها وخرجوا ركبوا العربيه واتجهوا للفيلا

حوريه دخلت الفيلا بابتسامة….ياللي هنا يا اهل البيت

فايزه بفرحه…..حوريه بسم الله ماشاء الله ربنا يجعلك دايما مبسوط

حوريه وهي بتحضنها بحب….حبيبتي يا ماما

اومال فين ورد

فايزه….ورد لسه خارجه

حوريه باستغراب….خرجت تعمل اي

فايزه….مش عارفه والله يا بنتي بس هي قالت عندها مشوار مهم

جاسر قطع حديثهم…..ست الكل عامله ايه

فايزه حضنته…..بخير الحمدلله

وشك منور يا جاسر ربنا يجلكم فرحانين دايما

جاسر…..اومال فين فهد وورد

فايزه…..فهد خرج من امبارح ومرجعش

وورد خرجت من شويه

جاسر….ماشي انا هكلم فهد واشوفه فين واشوف ورد خرجت فين

جاسر رن علي فهد والتلفون مغلق

ورن علي ورد كان بيرن بس محدش بيرد

جاسر قلق عليهم

_________

ورد….في اي يا عم محمد

محمد….معرفش يا بنتي العربيه مفيهاش فرامل

ورد بصدمه….ازاي ده

محمد….متخافيش يا بنتي انتي امانه عندي مش هسمح يحصلك حاجه

ورد….خد بالك والنبي يعم محمد

محمد….يارب اقف معانا يارب

ورد بدموع….عم محمد خد بالك

محمد….حاضر حاضر

ورد بصدمه….حاسب يعم محمد

________

جاسر…..ايوة عايزك تعرفلي مكان ورد اه بعتلك رقمها

قفل مع الشخص اللي كان بيكلمه

حوريه حطت ايدها علي كتف جاسر…..جاسر في اي

جاسر….مفيش بس مش عارف انا قلقان ليه

حوريه بتوتر….متخفش انا عارفه انك قلقان علي ورد بس هتكون بخير صدقني

جاسر حضنها…..يارب يا حوريه انتو كل حياتي معرفش اعيش من غيركم

_______

فهد حط ايده علي صدره….في اي انا حاسس اني مش قادر اتنفس وان في حد غالي عليا واقع في مشكله

مسكه تلفونه لقيه مقفول فتحه لقي مكالمات كتير من ورد وجاسر

مسك تلفونه ورن علي ورد مره اتنين محدش رد في المره التالته في حد رد مكنش ورد

…السلام عليكم

فهد بقلق….وعليكم السلام…

مين

…حضرتك انا واحد كنت معدي بعريتي وصاحبه الرقم ده كانت عامله حدث علي الطريق

فهد بصدمه التلفون وقع منه

فهد اتصدم والتلفون وقع منه

بعد ما استعاد وعيه نزل علي الارض بسرعه جاب التلفون واتكلم بصوت مهزوز….انتو فين دلوقتي

الرجل….احنا في مستشفى الرحمه

فهد قفل معاه وركب عربيته بسرعه واتجهه للمستشفي

فهد بخوف….يارب انا مش عايز اخسرها يارب

عدت نص ساعه وفهد وصل المستشفى دخل بسرعه وسال الاستقبال قالوله علي مكانها

راح بسرعه لقي راجل واقف قدام اوضه العمليات

فهد….لو سمحت قولي حالتها اي

الرجل….والله انا معرفش بس اللي اعرفه انه السواق اللي كان معاها اتوفي وهي دلوقتي في اوضه العمليات

فهد قعد علي الكرسي بصدمه

_______

عند جاسر قاعد هو وحوريه وفايزه

فايزه بخوف…..ورد اتاخرت ليه

جاسر تلفونه رن….الو ايوه عرفت تحدد مكانها

انت بتقول ايه مستشفي اي الرحمه طيب سلام

جاسر خد حاجته وكان طالع حوريه….جاسر في اي خدني معاك

جاسر….حوريه خليكي مع ماما لحد ما اشوف في ايه

حوريه بنفي…..لا انا هاجي معاك

جاسر بعصبيه….حوريه اظن سمعتي انا قولت اي ومش عايزة كلمه زياده

حوريه بصتله بدموع ودخلت بسرعه الفيلا

جاسر زعل من نفسه انه علي صوته عليها لكن المهم دلوقتي اخته

اخد عربيته وخرج اتجهه للمستشفي

وصل المستشفى ودخل لقي فهد قاعد قدام اوضه العمليات

جاسر….فهد

فهد رفع وشه وشاف جاسر واقف قدامه

جاسر بخوف…..فين ورد

فهد بحزن….ورد في اوضه العمليات

جاسر اتصدم وخاف علي اخته….اي اللي حصل لاختي يا فهد

فهد….عملوا حادثه بالعربيه

جاسر قعد جمبه والخوف مالي قلبه علي اخته وحته منه

_________

ايوه يا باشا خرج من الفيلا ومفيش غير حوريه

…تخطفها وتجبهالي لحد عندي فاهم

حاضر يا باشا

…مش عايزها تتخدش خدش واحد انت فاهم

متقلقش يا باشا

…يلا شوف شغلك سلام

سلام يا باشا

دخل القصر من الجنينه الخلفيه قدر يدخل بسهوله لان مكنش فيه حد علي الباب الخلفي

دخل الفيلا مكنش فيه صوت اتجهه للدور التاني وبدء يفتح الاوض براحه بدون ما حد يحس

فتح الاوضه الاولي لقي فايزه بتصلي قفل الباب براحه واتجهه لباقي الاوض

في اوضه حوريه رايحه جايه والدموع ماليه عينيها…ماشي يا جاسر انا هوريك ازاي تزعق فيا

حوريه حست بحد وراها لفت علي اساس انه جاسر لكن اتصدمت لما لقيت واحد غريب

سحبها من ايديها ورش في وشها مخدر لتقع مغشي عليها شالها وخرج بنفس الطريقة ومحدش حس بيه

_________

الدكتور خرج وجاسر وفهد جريوا عليه

جاسر….ورد عامله اي

الدكتور……الحمدلله قدرنا نسيطر علي الحاله متقلقوش هي بخير

بس السائق اللي كان معاها اتوفي اثر الحادث

جاسر حزن جدا عليه لانه هو تقريبا اللي مربيه

فهد….نقدر نستلم الجثه امتا

الدكتور….حاليا مش هينفع لان الجثه لسه هتت”شرح

جاسر….تمام ممكن تقولي ورد هتخرج امتا

الدكتور….اول ما تفوق ونطمن عليها تقدروا تخدوها

جاسر….فهد خليك انت هنا انا هرجع البيت اطمن حوريه وماما وهجيب هدوم ليك علشان تغير وهاجي

فهد…تمام

جاسر خرج وراح علي الفيلا

قابل فايزه في وشه….جاسر كنت فين يابني قلقتني وورد فين

جاسر….متخافيش ورد بخير وهي مع فهد

فين حوريه

فايزه….حوريه من ساعت ما مشيت وهي منزلتش

جاسر….طيب انا هطلع اشوفها

فايزه…..ماشي ياحبيبي

جاسر طلع فوق يشوف حوريه دخل الاوضه….حوريه

دور في الاوضه والحمام ملقيش حد خرج دور في باقي الاوض ملقيش حد طلع تلفونه علشان يرن عليها صوت التلفون كان جاي من الاوضه القلق بدء يدخل لقلبه

_______

حوريه فتحت عينيها ببطئ وتعب

… حوريه حبيبتي

حوريه فتحت عينيها بصدمه بخوف من الصوت اللي مألوف ليها

حوريه فتحت عينيها بخوف ورهبه….حوريتي اهلا بيكي

حوريه….انت مين وجبتني هنا ليه

الشخص ظهر وحوريه اتصدمت ورجعت لورا بخوف….مراد

مراد….قلب مراد

حوريه بخوف….انت جبتني هنا ليه جاسر الحقني

مراد سحبها من شعرها بقوه وضحك ضحكه خبيثه….محدش هيقدر ينقذك من بين ايديا ولا حتي جاسر بتاعك انتي ملكي

حوريه بصوت عالي ودموع…..اوعي تفكر تقرب مني انت فاهم وبعدين انا ملك لجاسر وبس

ضر”بها بالقلم جامد حوريه حطت ايدها علي شفايفها اللي نذفت

مراد….انتي ملكي انا وبس

حوريه بدموع….مراد انت بتعمل اي انت اتجننت

مراد بصوت عالي….ايوة اتجننت علشان حبيتك انا بعشقك يا حوريه

حوريه بخوف…..وانا بحب جوزي ومستحيل افكر فيك

مراد بغضب….جوزي جوزي جوزي انا هريحك منه للابد

حوريه بدموع وخوف….لا يا مراد متعملش كده

مراد بكره…..لا هعمل اكتر من كده انا بحبك انتي مش عارفه انا عملت اي علشان تكوني ملكي انتي متعرفيش انا اتعذبت كد اي

قالها بصوت عالي لدرجه ان حوريه رجعت لورا بخوف

مراد……لا يا حوريه انا مستعد اعمل اي حاجه علشان تكوني ليا

حوريه بدموع انكمشت علي نفسها بخوف منه

________

عند جاسر كان عامل زي الطفل اللي مش لاقي امه

جاسر قاعد وحاطط ايده علي راسه وحاسس انه ضايع

جاسر…..انتي فين يا حوريه يارب احميها

تلفونه رن جاسر رد….ايوة عرفت مكانها فين

…ايوة يا باشا الجي بي اس مكانها موجود في مخزن قديم اسمه****

جاسر….تمام لو عرفت اي حاجه جديده قولي

جاسر قفل وحط التلفون في جيبه وخرج من البيت ركب عربيته وساق باعلي سرعه

جاسر…..يارب احميها يارب انا مش حمل اني اخسرها

التلفون رن حط ايده في جيبه علشان يجيب التلفون راح واقع في الدواسه…مش وقتك دلوقتي

التلفون استمر في الرنين

جاسر مد ايده يجيبه ومنتبهش للطريق رفع راسه ولقي عربيه نقل كبيره في وشه

جاسر برق بصدمه…

__________

ورد فاقت اول ما فتحت عينيها لقيت فهد قاعد جمبها وماسك ايديها

فهد بفرحه….ورد انتي فوقتي انتي كويسه حاسه بحاجه

ورد بتعب….لا انا كويسه

فهد باس ايدها بحب وخوف….انا اسف انا عارف اني غلطان سامحيني

ورد بتعب وصوت مرهق…..فهد انتي بتأذيني بتصرفاتك انا حبيتك وانت عملت اي اهنتني وعملت كل حاجه ممكن تخليني اكرهك بس انا مش قادره اكرهك يا فهد صدقني

فهد بحب….اوعدك اني مش هأذيكي تاني ورد سامحيني انا بحبك صدقيني ايوه انا اول مره اقولهولك بس عرفت قيمتك لما حسيت اني ممكن اخسرك ورد انا كنت بموت وانتي في اوضه العمليات كنت حاسس ان روحي بتتسحب مني

ورد….انا مستعده اديك فرصه تاني بس صدقني لو عملت حاجه اذتني انا هنساك نهائي

فهد بفرحه….اوعدك مش هجرحك ولا اذيكي تاني

ورد ابتسمت بتعب وفهد بادلها الابتسامه

________

مراد….انتي متعرفيش انا بحس بايه حبك عامل زي الحرب يا حوريه من اول يوم شوفتك فيه من اول لحظه بقينا فيها اصحاب من اول مره قولتيلي انك بتحبي جاسر انا حسيت اني خسرت كل حاجه

حوريه بخوف…..لا انت مستحيل تكون مراد اللي اعرفه مستحيل

مراد بحزن…..لا صدقي انا مراد ايوة مراد اللي مكنش بيحب يشوفك زعلانه ولا حتي مضايقه انا مش عارف انا ممكن اكون حاسس بايه اتجاهك بس اللي اعرفه ان في نار قي قلبي

حوريه بدموع…..بس الحب مش بايدينا يا مراد

مراد لسه هيرد سمع رد من صوت هو عارفه

…الحب فعلا مش بايدنا

مراد لف بصدمه…..ريهام

ريهام بحزن…..الحب فعلا مش بايدنا لانه لو كان بأيدنا عمري ما كنت هفكر اني احبك ولو لحظه واحده زي ما هي مش بتحبك وبتحب واحد تاني انا بحبك وانت بتحب واحده تانيه

بس لا يا مراد مش هخليك تأذيها صدقني

ريهام قربت منه زقته وقع

ريهام لحوريه….اطلعي بسرعه من هنا الباب علي ايدك اليمين بسرعه

حوريه بصت لمراد بخوف وقامت من مكانها جريت لبرا

مراد كان هيلحقها ريهام سحبته عليها وقعت وهو وقع

أترك تعليقا

مشاركة
تحميل رواية لقيانا قدر pdf للكاتب مروة ممدوح 2023
حل كتاب التفكير الناقد اول ثانوي مسارات pdf كامل