تحميل روايه هل من فرصه pdf للكاتبة نوسا مراد
احيانا الحياه تعطينا فرص من انواعها فرصه لا تتكرر الا مره واحده فقط وفرصه تتكرر مرتين وفرصه لا تتكرر ابدا سألت شخص في يوم ما هل من فرصه دائمه طوال الحياه .؟
نعم يوجد فرصه دائمه ولكننا لم نركز ابدا لهذه الفرصه
روايه هل من فرصه
نوسا مراد
•فرصه دائمه طوال الحياه
**
احيانا الحياه تعطينا فرص من انواعها فرصه لا تتكرر الا مره واحده فقط وفرصه تتكرر مرتين وفرصه لا تتكرر ابدا سألت شخص في يوم ما هل من فرصه دائمه طوال الحياه .؟نعم يوجد فرصه دائمه ولكننا لم نركز ابدا لهذه الفرصه
_توفي والدي عندما كان عمري عامين. عشت مع والدتي. تعبت معي طوال حياتي، منذ أن كنت طفلتلا حتى كبرت ودخلت الجامعة، وتخرجت منها وأصبحت مهندسة معمارية. كان لدينا شركة والدي. أخذت والدتي مكان والدي في العمل، رغم أن فراق والدي جعلها متعبة للغاية، إلا أنها كانت تحدت الألم والكرب الذي كانت تشعر به. لكي لتنفق عليا من المال لتعلمي . في أحد الأيام، دلفت والدتي وأنا نائمة في غرفتي وأخبرتني أنها سوف السفر غدًا للعمل بمشيئة الله..وقالت لي انها سوف تتركني مع جدتي والده ابي..
~كنت سعيدتا ا لأنني سأعيش مع جدتي، وفي نفس الوقت كنت حزينًه لأن والدتي لن تبقى معي. أومأت برأسي وأخبرتها أنني موافقه على العيش مع جدتي.
أخبرتني أنها سوف ترحل الان لأنها سوف تستعد لتحضير حقيبتها ..وحان الوقت التي تنقلني الي منزل جدتي ..
-ذهبت الي غرفتي وحضرت حقيبتي التي بداخلها ملابسي واشيائي وعندما انتهيت بعد مرور الوقت كنت في منزل جدتي سلمت عليااا ..وبعد دقيقه من الوقت اخذت بنت عمي التي تعيش مع جدتي الحقيبه وذهبت معها لتريني غرفتي اللتي سوف انام فيها ..
ثم قالت لي
▪︎انا مبسوطه جدا لأنك هتعيشي معانا هنا ..
قولت لها وانا حزينه لان والدتي سافرت وتركتني هنا
ونا كمان مبسوطه أن هعيش معاكوا برضو ..
-ثم تناولت الحقيبه من امام الباب ووضعتها علي الفراش وقالت”رتبي هدومك برحتك واتمني ليكي نومه هنيه…ثم خرجت بعدها..
-فتحت حقيبتي ورتبت ملابسي وأخذت بعض الملابس وذهبت للمرخاص وبعد مرور الوقت وضعت راسي علي المخدع وسحبت الغطاء فوقي وغمضت عيني ولكن لم يأتي النوم ابدا …توجهت للنافذه ونظرت للسماء..
**هذا النجم الساطع فوق غرفتي كأني اري هذا البيت مظلم وهذا النجم يضئ غرفتي ..
وبعد كثيرا من الوقت غمضت عينايا …ولم أشعر بنفسي سوي شخص ما يمسك يداياه برفق
“انتي نمتي وقت طويل اووي عارفه لي لأن انا مشفتكيش قومتي صبيتي الفجر ولا الظهر كمان ..
-قمت من فراشي علي صوتها وقولت
“احنا امتي الوقتي
ابتسمت وقالت لي”الساعه ٢ الظهر
وضعت يدي علي راسها وقت “ازاي انا نمت كل داااا …
-انتي هتفضلي نايمه ولا اي قومي عشان تصلي ؟؟
▪︎هذه الكلمه اهتزت في اذني وكان هذه أول مره شخص ما يقول لي النهوض للصلاه ..
اوامت راسي ..وقلت”هقوم دلوقتي واصلي ..
سبحت الغطاء من فوقي وتوجهت الي المرخاص وفتحت صنبور المياه تفجاه أن لم تسقط بعض المياه..
دلفت من غرفتي الي غرفت جدتي ودقت علي الباب مرتين لاجد جدتي تسمح لي بالدخول ..دخلت واستاذنتها أن استعمل مرخاصها ..ثم اخذت حمام دافئ وخرجت من المرخاص وأخذت مصليه الصلاه لاتوضئ واصلي الظهر …
بعد مرور …الوقت خرجت من غرفتها ..
ودلفت الي غرفتي مره ثانيه وارتدت ملابسي ..وأخذت حقيبتي وخرجت من المنزل لاجد جدتي في السياره
-ماريا تعالي اركبي يلاا ..
*اقتربت من السياره وقلت لها:هتوصليني لشغلي يعني ..
-لا يامريا انتي هتشتغلي معايا في الشركه ..
-ماريا”طب وشغلي ياجدتي ..
الجده “انا اتفقت مع ممتك انك هتشتغلي معايااا
-بس ماما مقلتليش علي حاجه زي دي
الجده”ممكن نست تقوللك احنا نتكلم كتير كدا هنتاخر علي الشغل ..
فتحت باب السياره وركبت وبعد مرور الوقت وقفت السياره امام الشركه الخاص بجدتي ….
نزلت من السياره ونظرت الي شكلها من الخارج مبهر للعين ثم دلفنا الي المصعد وتوجهنا الي الطابق الثاني من الشركه …
اتجهت جدتي الي غرفته واخذتني معاها ..
-دا مكتبك يا مارياا..
نظرت إليها باستغراب:دا بتاعي انااا ..
اجابتني بابتسامه”ايوه ياحببتي يلا اتمناك راحه ليومك أن شاء الله…
خرجت جدتي من المكتب ثم توجهت الي المكتب اعجبني المكتب و من جمال الغرفه ..
فتحت هاتفهي وأرسلت رساله لوالدتي لكن لم ترد .
قلقت عليها لأنها لم تكلمني من الأمس.
في الجانب من المكتب ..
السيده الاء”طيب جهزيلي الأوراق ااي طلبتها منك امبارح وماخدتهاش ..و كمان سليم ايجه ولا لسه
-لسه حضرتك يعني هو..نزل من السفر وفي البيت دلوقتي بس ..هيجي بكره ان شاء الله ..
انا سمعت انه لسه يعني مش قادر ينزل الشغل وكدا من الي حصله ..يعني الفتره دي كان مدايق شويه ..
السيده الاء”انا عارفه سليم كويس ان شاء الله هيكون حلو والاحسن كمان ..
ابعته مسدج قوليله أن لازم يجي الشغل بكره ضروري أن شاء الله
▪︎▪︎
كم من المؤلم أن يعيش الانسان علي ذكري ..ليس منها رجعوع ولا فائده للتفكير بهاا
كانت تجلس في حديقه المنزل وتفتح ألبوم الصور الذي كان فيه صور لها وهي وحبيبها ..وضعت راسها علي الكرسي المتحرك وفاض بها الوجع ولالم..كانت تتحدث بين نفسها عن ذكرياتها معه ..
فلاش بااااك”
نزلت من السياره متجهه الي عملها في المشفي..
توجهت للمصعد لتجد شخص ما يقول”دكتوره نانسي
-ايوه؟؟
*حضرتك المصعد مش شغال الوقتي …
اوامت براسها وذهبت الي الدرج وصعدت للدور الرابع من المشفي لقسم الأطفال..
رحبت بها صديقتها وهيا تمزح معاها:
ياعيني ياعيني …علي العروسه الي مش قادره تمشي ..
ابتسمت برفق وقالت”تعبانه من امبارح ونا سهرانه مع ماما …كنت بجهز الهدوم وكدة…
-يلا ياستي ربنا يعينك ..والف الف مبروك مقدما …
بس خير طلعه قسم الاطفال..
لا مفيش جايه اجيب حاجه من وحده صحبتي ..هنا المهم كتب كتابي بعد بكره مستنياكي اكيد
-اكيد ..
بعد خمس دقائق من الوقت
ممرضه”دكتوره نانسي عيزينك تحت في قسم الجراحه
دلفت الي القسم الخاص بهااا وارتدت الملابس وذهبت الي غرفته العمليات ..
دكتور:حاله عملت حادثه دلوقتي حالا …دا في جروح في الرأس والايدين…والحاله دي لازم يتعمل ليها اشعه علي المخ
دلفت الي الداخل لتتفجاه بأن هذه الحاله هو ..سليم
صرخت باعلي صوتهااا ليتفاجئوا ماذا تفعل ..وتبكي حرقه عجزت يديها عن فعل اي شىئ
فاكت من ذكرياتها علي صوت والدتها ..كانت تمسح دموعها قبل أن تراها والدتها ..
نانسي انا عارفه انك لسه تعبانه ياحببتي ..
بس خديها مني نصيحه بلاش افكر في انسان انا مش في باله اصلاا .يعني باله مرتاح مش بيفكر فيكي ونتي باللك مش مرتاح بتفكري فيه علطول بلاش اضيع وقتي في حجه انا عندي امل اني هترجعلي تأني والحاله دي مش عايزه ترجعللك ..بليز يانانسي بلاش حالاتك دي وكفايه اجازه بقاا شغللك ياحببتي هتخسري كل حاجه كدا
نانسي”ماما انا مش عارفه مالي مش قادره مش قادره انسي ..قلبي بيقولي مش قادر انسي الذكري دي معا اني بحاول بس مش قادر ..
وعقلي بيقولي انسي بقاا الذكري دي دي مجرد ماضي حاجه مضت ومعدتش راجعه ..
-انا هقولك حاجه احسن من دا كله ربنا لما بيبعد عننا حاجه احنا بنحبها مش عشان يكسرنا لا بالعكس عشان بيحبنااا اووي يبعدك عنك الحاجه دي لانه عارف اي الخير ليك واي الشر ليك فيعوضك عن كدااا .ونتي لسه ربنا مامرش ليكي ..ولو ليكي نصيب انكم ترجعوا تاني هترجعواا الي ربنا عايزه هيكون ..
▪︎▪︎
في المساء في منزل السيده الاء دقت الساعه الي التاسعه مساءا كانوا يجلسون علي مائده الطعام تناولون العشاء ..
-جدتي ماما مردتش علياا يعني بتبقا اون لاين ومبتردش علياا انا مش عارفه لي ممكن تكون مشغوله مثلا …او…..
تركت الملعقة من يدي عندما رأيت جدتي تنظر لي نظره لم افهما ..تود أن تقول شيء مهم ..
السيده الاء”
ان شاء تخلصي اكللك وعيزاكي في حاجه مهمه انا مستنياكي في مكتبي …
دلفت الي المكتب وقفلت الباب ورائي …
وقلت”جدتي انا مش عارفه لي قلقانه كدااا قلبي وجعني
الجده”
انا عارفه ان الكلام الي هقوله هيبقا صعب اوي عليكي وأنك مش هتستوعبي الموضوع الي هقوله أن شاء الله دلوقتي …بس انا مش بقوللك عشان ازعللك بقوللك عشان تعرفي وبلاش اخبي عليكي ..
بابا وماما ماتوا في حدثه عربيه ونتي كان عندك سنتين ..ولما حصل الحدثه كان في واحده واقفه بعربيتها يعني قريبها منهم نزلت لما شافت الحادث داا وناس كتير اتلمت فسبحان الله كنتي انتي فيكي الروح لسه كان في جروح بسيطه علي وشك ليكي نصيب أن يبقا ليكي عمر جديد ..
كلمتني وقالتلي حصل كذا وكذا ..انا اتصدمت من الي بتقوله ..بعدها بشهرين لقيت الست دي جابتك ويجت
عندي هتا في البيت وقالتلي أنها حبيتك جداا ومش عايزه تسيبك هيا كانت متزوجه وربنا مامرلاش انها تخلف فحبيتك اووي ونتي كمان اتعلقتي بقا اووي
انا رفضت أنك تعيشي معاها ..بس قعدي يوم كامل معايا مسكتيش فضلتي تعيطي..بعتلها واول ما الست دي ايجت سكتي معاها وكنتي مبسوطه اووي ..
من يومها ونتي عشتي معاها
ارتجف قلبي من الصدمه …
جدتي حضرتك بتهزري معايااا صح ..
هو انا صاحيه ياجدتي ولا انا نايمه وبحلم كابوس دا ولا ايي …
يعني اي ….يعني ماما مش ماما …
حضرتك انتي فاهمه بتقولي اييي …
**ياربي انا عبدك الضعيف الذي يحتاجك بجانبه
ضعف قلبي من هذا القول ما وجدت نفسي الا وانا ابكي خارج المنزل ..بعدت عن المنزل كانني طفله اريد حضن والدتي وابكي إليها ماذا يوجعني..ليست صدفه ..أنها حقيقه تعبتني ودمرت حياتي هربت من هذا البيت وذهبت بسرعه الي شارع عمومي كنت اجري وابكي لم أشعر بنفسي الا وسياره ضج عينيها في عيني ..كان هذه السياره تود أن تمحيني من الحياه ما شعرت الا وانا علي الارض والدم يتنازل علي عيني …
صوره ماضي لم أعد اتذكرها
-صوت الاجهزه يدق داخل اذناي…لم أعد اتذكر شيء كن عقلي مثل عقرب الساعه وقف عن التشغيل ..
انتقلت من الغرفه الي غرفه الدكتور ”
حضرتك المريضه فاقت .بس كل كلامها انا فين انتو مين انا بعمل اي هنا ..شويه اسئله كدا مش فاهمه هيا تقصد اي..
ترك الغرفه واتجه الي العنايه المركزه”
حمد لله عالسلامة.
نظرت إلي هذا الصوت برفق ووضعت يدي علي عيني من آثار التعب..انت مين؟
-انا دكتور سليم
دكتور؟؟لي انا بعمل اي في المستشفي هنا واي صوت الاجهزه دي كلها ..؟؟هو مين الي جبني هنااااا
-هو …جبتي هنا ازاي معرفش ؟لكن الي باين قدامي من حالتك انك عربيه خبطتك او اتخبطي في حاجه لان دا اثر علي المخ …
•انا مش فاكره اي حاجه خالص ..ارتجف قلبي من الخوف”هو انا لي كدا مش فاكره حاجه ..
☆
وقل وداعا لأيام كانت ثقيله علي قلبي لم أعد افكر بهاا.
دكتوره نانسي لا بجد الي شيفا دا
-اه بجد لي في حاجه ولا اي ..بعدين هو لي حاسه اني غريبه كدا كل الناس بتبصيلي بطريقه غريبه ..
لا لاا …عشان بص كنتي سايبه الشغل من فتره وكدة..
-عقدت حواجبها”بتهيألي مش كدا خالص …
وحتي لو بتهيألك الي في باللك عن الناس متشغليش نفسك بيهم …مفيش حاجه بتعجب الناس ..
-مش فاهمه تقصدي اي …
لا متخديش في باللك يلا بتمنالك يوم سعيد ..
▪︎▪︎
ممرضه”
الحاله الي جوه دي صعبانه عليا اووي ..وكمان متعرفش أنها فاقده الذاكره ..بقالها يومين هنا …ودكتر سليم مهتم بها جدااا ..
ممرضه ثانيه:اشمعنا هيااا ..مافي مرضه كتير
ممرضه اولي”
يابنتي دا موضوع إنساني وبعدين هو مع كل الحلات كدا ..
-امم .والبنت دي تعرف انها فاقده الذاكره
لا.لسه بقوللك بقالها يومين في العنايه المركزه لسه فايقه حالا ..انا هروح احضر ليها اكل زي ماالدكتر قالي .
▪︎▪︎
في بيت السيده الاء”
يعني اي مش لقيناه ازاااي ….
-حضرتك دورنا عليها في كل حته ملهاش اثر وكمان بلغنا الشرطه..؟
السيده الاء بصدمه:شرطه
▪︎▪︎
•ليئتيك يوما تشعر بترديد وحيره ثم تلجأ الي الله متضرعا هو الأقرب من كل شئ
ترك سيارته خارج المنزل ودلف الي منزل والدته
ترك مفاتيح منزله علي المنضده ودلف الي الغرفه ليجد والدته تتناول فنجان القهوه الخاص بهاا تكلم بمزح”جيت في وقت مش مناسب ولا اي ..الف وارجع
السيده عائشه”
تلف وترجع احنا مصدقنا بقا عندك وقت صغير عشان تطلع علينا ..
-حببتي وحشاني والله عامله لي..
ممم….حببتك اي بقاا انت فاضي لياا ..
-معلش الشغل كدا بقااا هعمل اي ….
انزلق حجابها من عليهاا علي الارض وضعت اصابعها الي الأرض للكي للحصول عليه، أوقفها ” عندك انتي يامي …
-شكرا ياحببتي
الشكر لله وحده …إن بصراحه كنت عايز حضرتك في حاجه كدا …الموضوع هيكون غريب شويه بس بعرضه عليكي قوليلي اعمل اي ..
اوامت راسها ووضعت يديها علي وجهه”
اي ياحبيبي فيك ..حاجه
-لا ياأمي مش انا ..كان في حاله في المستشفي ..من يومين اثر دم علي وشها كدااة انا كشفت عليها بنفسي
الخبطه دي أثرت علي مخها حصل في فقدان ذاكره مؤقت …فضلت الحاله دي يومين محدش سأل عليها ولما سألت الممرضه قالتلي لقيتها علي باب المستشفي كداا ..؟ يعني ياأمي البنت دي مش عارف يعني صعبانه عليهاا كل شويه ادخل واشوفها الاقيها بتعيط..
■■
توقفت من هذه الجلسه وحذفت هذا الذي كان علي يدي وقلبي وخرجت من هذه الغرفه المعتمه ودلفت الي الطابق السفلي من المشفي ..
اي دا ..؟انتي خرجتي من الاوضه ازاي وبتعملي لي هنا أنتي ازاي خرجتي اصلاا ..
صرخت باعلي صوتي:لو سمحتي سيبيني اخرررج من هنا …سيبيني …..مسكت يدي وقالت ”
مينفعش اناي تعبانه ودكتور سليم منبه عليها اني اخد بالي منك …
-سبيتي بقوللك …سليم مين وبتاع مين سبيني….
اهتز هاتفه ليجد اعلي الشاشه ندي”
ايوه يادكتور الحاله طلعت من الاوضه ومتعصبه جدا وبتقول عايزه امشي من هنا مش عارفه اوقفها ولا حتي بتوع الامن ..
-حاولي تدخليها الاوضه واديلها حقنه مهدئه لما اجي أن شاء الله اوعي تخرج من المستشفي ..والا انتي الي مسئوله قدامي سمعتي….يلا مسافه الطريق …
▪︎▪︎
بعد مرور ساعتين تقريبااا..
لقد انكسر جناحي كأني طائر بلا جناح اريد الطيران ولكن لا استطيع .
يعني اي انا فاقده الذاكره ؟يعني انا مش فاكره حاجه ..
ممرضه”
ربنا يشفيكي يارب
عندي ليكي خبر حلو اووي هو غريب شويه بس دا الأحسن ليكي …دكتور سليم قال انك هتعيشي مع والدته لحد ما انشاء الله نعرف اهللك مين وان شاء الله ربنا يشفيكي
علفكره هيا فقدان ذاكره مؤقت …مش دائم الحمد لله
-أعيش مع مين هو انا اعرفهم
مش …احسن من انك تمشي من المستشفي ونتي مش عارفه ولا حتي فاكره حاجه كداا .وبعدين انتي اكيد اهللك بيدورو عليكي دلوقتي……
دا الأحسن يا حببتي …
**
أشعر باني وحيد مثل القمر في هذه الحياه فقدت كل شئ .وفقدت الأمل في كل شئ ماعدا ثقتي بربي تكفيني.يكفيني انه يسمعني ويسمع صوتي الذي يبكي بدون صوت
قلبي كأن داخله صوت طفل صغير يبكي لا نعرف نحن لماذا يبكي كمثله انا يبكي قلبي ولا احد يفهم لماذا أبكي
والده سليم”
نورتي بيتي ياحببتي ..وبتمناللك انك تنامي في هنا
-انا مش عارفه اقول لحضرتك اي ولا لدكتور سليم شكرا بجد
لا….علي اي …الشكر لله وحده يلا اسيبك ترتاحي …
تركتني وذهبت لغرفتها ذهبت للفراش لأنني احتاج راحه لجسدي …
▪︎▪︎
في صباح اليوم التالي، أشرقت الشمس بنورها الساطع على عيني. استيقظت من نومها وقامت من الفراش وذهبت إلى باب الغرفة ونزلت إلى الحديقة لتسقي زهورها. فتحت عينيها على نطاق واسع لتجد فتاة غريبة في منزل خالتها. وطرحت بعض الأسئلة حول هذا الموضوع. هل هيا قريبتنا لا، لم أرها بعد. من هي؟ وخرجت من باب منزلها ودلفت الي منزل خالتها وطرقت الباب بمرح..
اخبارك ياتيته ليله…
-الحمد لله ياحببتي ….
اومال فين خالتوا ……
-فوق زمانها نزله حالااااا …
انا شايفه ضيوف هنا ..؟؟؟
السيده مطر”
اهلا اهلا ونا بقول برضو البيت نور كدا لي فجاه.
-دا بنورك ياحببتي يا خالتوا مش تعرفيناااا ..
اه.طبعااا دي شمس.
-هاي شمس اهلا how are you …
نظرت باستغراب؟؟
-l,m سيليااا
مم؟،مش بتفهمي انجليزي ولا اي . ؟؟
السيده مطر”
اتفضلي ياسيليا ..اقعدي وبلاش اسئله كتير …
سيليا بهدوء”مين دي ..
-مش وقته
ليله ياليله ….
ايوه ياهانم …
لو سمحتي حضري الفطار …
شعرت بضيق أحاط بكل شئ في جسدي …
قمت واعتذرت علي الافطار وتوجهت للغرفة ….ارسد الخروج من هنا هذه الحياه ليست حياتي أشعر كانني ثقيله علي هؤلاء الناس …والي أين اذهب وانا لا اتذكر اي شي اريد ان اذهب ؟
خرجت من الباب الخلفي للمنزل الذي يطل علي الحديقه …لاجد صوتا صدر من خلفي
راحه فين ؟؟؟