اقرا الان زواج لدقائق معدودة (الجزء الثاني ) مفاجآت تُقلب الموازين بقلم زهرة الربيع”

رواية زواج لدقائق معدودة تواصل في جزئها الثاني تقديم جرعة مكثفة من الدراما، المشاعر المتأججة، والمواقف التي تُلامس القلب. في الفصل الثامن، تصعد الأحداث فجأة وتتغير ملامح اللعبة تمامًا، مع مفاجآت لم تكن بالحسبان، كاشفةً عن وجوه لم نكن نعرف حقيقتها، وحب يكاد أن يُطفأ في لحظة صدمة.

🖋️ بقلم زهرة الربيع: كاتبة تجيد رسم الألم والحب بالكلمات

تُعرف الكاتبة زهرة الربيع بأسلوبها السلس والمؤثر، وقدرتها على جذب القارئ منذ السطر الأول، ولا يخلو هذا الفصل من بصمتها العاطفية الخاصة التي تجمع بين التشويق والإحساس بالواقع المرير في بعض الأحيان.

أبرز ما جاء في الفصل الثامن:

  • تصاعد حاد في الأحداث بعد كشف سر خطير يغير العلاقة بين البطلة والبطل.
  • دخول شخصية جديدة تقلب المعادلات وتعيد تشكيل مستقبل الأبطال.
  • حوار عاطفي مؤلم يكشف هشاشة العلاقة رغم الحب العميق.
  • عودة الماضي ليلاحق الحاضر ويُهدد كل شيء تم بناؤه بصعوبة.

لماذا ينجذب القرّاء لرواية “زواج لدقائق معدودة”؟

  • حبكة متقنة تجمع بين الدراما والرومانسية والغموض.
  • شخصيات قريبة من القلب، تعاني وتحب وتخطئ مثلنا تمامًا.
  • أحداث متسارعة وغير متوقعة تجعل القارئ متشوقًا للفصل التالي دائمًا.
  • لغة راقية وعاطفية تضيف عمقًا للمشاهد والمواقف.

لمن تناسب هذه الرواية؟

  • لمحبي الروايات الدرامية الرومانسية ذات الطابع الواقعي.
  • للقراء الذين يبحثون عن قصص مشوقة تحتوي على أسرار، صدمات، وحب مؤلم.
  • لعشّاق أسلوب زهرة الربيع المعروف بدقة الوصف وجمال التعبير.

غنوه اتجمدت مكانها لما حليمه نادتها باسمها الحقيقي ..بقت مش قادره تنطق ولا تتحرك من مكانها
حليمه ابتسمت بخبث ووقفت قدامها وقالت….. حلقك وقع منك يا بت الجزار
غنوه بلعت ريقها بتوتر شديد وحاولت تنكر وقالت…احم رقيه …اسمي رقيه
حليمه ضحكت جامد وقالت…. ما خلاص عاد انتي طول عمرك ذكيه واكيد فهمتي اني كشفتك ملهاش لزمه الملاوعه دي…بس عارفه هتجنن من امبارح من اول ما فكرت ان ممكن تكوني عايشه كيف حصل ده ولا اكونش انا اللي مت وبتحاسب دلوك
غنوه اتنهدت بيأس وفهمت ان خلاص ما فيش فايده من الانكار وقالت …ده موضوع يطول شرحه يا حليمه..جيبي من الاخر عايزه ايه
حليمه قالت بغضب رهيب….عايزه اسلمك لعزرائيل بيدي واتاكد المره دي انك موتي ومن غير رجعه
غنوه قالت بضيق ….وهتستفيدي ايه
حليمه قالت بغل ….ده انا هستفيد كثير اول حاجه اخد تاري منك اللي معرفتش اخده لما قالولي انك موتي
غنوه قالت باستغراب…تارك..ليه انا عملتلك ايه انتي كمان
حليمه قالت بغضب…عملتي ايه عملك اسود ومهبب … بعد ما كنت هبلف الواد الحيله وارجعوا تاني تحت باطي واقوله ان كلام اخوه في حقي كله كدب اتاريكي انتي حكياله كل حاجه قبل ما تعملي تمثيلية موتك… قولتي له ان انا اللي حطيت شروق في اوضة نوح قولتي له ان انا عدوته الوحيده انا مهعديش اللي عملتيه ده سند لغاية دلوك مبيكلمنيش زين بسببك
غنوه قالت بضيق …. سواء اتكلمت او متكلمتش ولدك مسيره كان هيعرف وهيفهم ان اي اذى في البيت ده بسببك ومن تحت راسك
حليمه بصت لها باستغراب وقالت ….هو انتي كيف غيرتي صوتك كده وعمال تتحدتي ويانا ومحدش عارفك واصل محدش قال لي ان الموت بيغير الصوت
غنوه نفخت بضيق وزهق وحليمه قالت..ما علينا استعدي عشان هفضحك واجرسك انتي والعصابه اللي معاكي اللي كانوا بيحموكي انا هفرجكم ….حضرتك عايشه حياتك ومتهنيه على حساب ولدي اللي اتكسر وجننتوه بسبب لعبتكم
غنوه اتوترت من كلامهاو قالت …ولدك لو صوح معايزاش تكسريه متخليهوش يعرف حاجه … عشانه هو يا حليمه مش عشاني
حليمه ابتسمت بخبث وقالت…. تدفعي تمن انه ميعرفش
غنوه بصت لها باستغراب وقالت…. عايزه ايه
حليمه قربت منها وقالت بهمس…. تقتلي نوح… اشتري عمرك بعمره ..قولتي ايه
غنوه اتسعت عنيها بذهول وهيه مش مصدقه اللي سمعته
تحت عند نوح كان عنده امل جنه تتكلم بس للاسف بتقول نفس الكلام
ابو الولد صادق واخواته عملو كده علشان ميورثش معاهم
نوح قعد وحط رجل على رجل وقال بسخريه….اممممم وايه كمان
جنه بصت له بدموع وقالت….انت ممصدقنيش…طب هتجيب لي ولدي
نوح قال بخنقه ….انا قولتلك اتكلمي علشان اعرف اجيبهولك وانت ما راضيهاش تقولي الواد ده واد مين عشان اعرف اجيب لك حقك..و شكلنا مهنخلصوش وهنفضلو هنه كتير
جنه وقفت وقالت بغضب ودموع ….قولتلك صادق ابوه…انا ولدي ولد حلال انا عمري ما كنت خاطيه… عمري ما عملت حاجه غلط انا ولدي مش ود حرام
وحطت ايديها على وشها وبقت تبكي بشده وهي بتقول ….انا عايزه ولدي معايزهاش غيره من الدنيا ….هاخده وامشي من هنه ومعايزاش منهم حاجه بس يرجعهولي
نوح اتنهد وبان الحزن على ملامحه وقال بحسره …انتي فاكره انك لو هربتي من كل ده الناس هتنسى…محدش هينسى يا جنه وهتفضلي في نظرهم هربتي بعد اللي اتقال عليكي وانو لو كان غلط مكنتيش هربتي… وكل واحد هيفضل بكلمته والسمعه هتطول ولدك مهما حمتيه هيفضل يتقالو ياود الخاطيه مهما علي مركذه
بقلم….زهرة الربيع
جنه بصتلو بحزن وهو اتنهد وقال… لكن لو اتكلمتي وقولتي الحقيقه ممكن نلاقي حل سوا
جنه نزلت عينها بحزن وكسوف وفضلت ساكته
وهو اتنهد وقال …..ماشي انا هرجعهولك بس لازم تعرفي انك كده ما بتحميش ولدك… انتي كده هتعيشيه مقطوع عمره كله وبردك السمعه دي هتفضل لحقاه..وبراحتك بعد كده
قال كده ومشي وهي فضلت تفكر في كلامه مش عارفه تعمل ايه
عند غنوه اتصدمت بكلام حليمه وقالت بصدمه…. انتي قصدك ايه…. انتي عايزه تقتلي نوح
حليمه قالت بسرعه…. لا عايزاكي انتي اللي تقتليه… انتي واحده ولا حد هيحاسبك ولا حد عارف انك عايشه من اساسه ..انا مجهزه كل حاجه …معايا دوا هتحطي له منه جرعه زياده وتديهوله باي طريقه وبس كده و لما يموت انتي مش بس هتبقي اشتريتي عمرك لا كمان انا هديكي مبلغ حلو تسافري بيه وتعيشي حياتك على رواق.. قولتي ايه
غنوه ابتسمت لها بطريقه مش مفهومه وفي ثواني مسكتها من رقبتها بغضب شديد و دفعتها عند الحيط وقالت بغضب… انا مش هقول لك اني رافضه طلبك ياحليمه… لا انا هقول لك لو حصله اي حاجه حتى لو مش انتي اللي عملاها هتلاقيني في وشك …جربي تقربيله هو ولا اي حد من البيت ده اقسم بالله اطلع بروحك فيها فاهمه
حليمه بقت تحاول تفك ايدها وهيه بتتخنق و بتكح بشده
بس غنوه كانت مسكاها بقوه وقالت بتحذير…. اشتري الكام يوم اللي فاضلينلك ..وعيشيهم براحه بدل ما اقول لهم على الاعيبك دي وميهمنيش اي حاجه واخليكي تتشردي في الشوارع….. الناس دول مش بس دفعوا عني وحاولوا يحلوا مشكلتي لا دول كمان خسروا ياما بسببي وجاهزه اخسر عمري علشانهم ..سمعتي
قالت كده ودفعتها بغضب ومشيت
وحليمه قعدت على اقرب كرسي وهيه بتحاول تاخد نفسها وبتبص لطيفها بغل وحقد شديد وقالت بتعب….ماشي يا لمامة الشوارع الحق عليا اللي عملتلك قيمه …اتلقي وعدك مني عاد
عند نوح كان هيطلع على اوضته وسمع صوت ضحك جاي من اوضة الجلوس بص لقى شروق قاعده مع نبيل وبيهزرو دخل بغضب وقال…. انا بقول نقفل البيبان والشبابيك احسن علشان تاخدو راحتكم
نبيل واقف بخنقه وقال…… يا رب صبرني عليه… هو احنا مش المفروض قاعدين في اوضة الضيوف… ولا انت ظبطتنا في اوضه النوم علشان تتكلم بالوقاحه دي
نوح قرب منه بغضب شديد وقال ….لهو انت متخيل لو ظبطتك في اوضة النوم هوقف اتساير وياك واخد وادي كده
شروق قالت بضيق…..ملوش لزوم الكلام ده يا نوح ….كل واحد هنا كبير وواعي وعارف الصح من الغلط واللي ينفع من اللي مينفعش
نوح بصلها بغضب وقال…. لا وانتي واعيه قوي الصراحه… قاعده معاه كده من غير اي محرم معاكم ولا كأنكم جوز عرسان في شهر عسلهم لا وبتبجحي كمان
شروق لسه هترد بس نبيل اتنهد وقال….استغفر الله العظيم يا رب…. يا بني ادم انت والله متخلف بقول لك بجد انت مريض عندك مشاكل صدقني كل ما تعرف اسرجع احسن ليك….طب بص كده
و طلع كارت من جيبه ومدو عليه وقال …بص اسمع مني وشرفني في العياده في القاهره هتستفيد صدقني وعارف عشان حالتك مستعصيه انا ممكن اعمل لك جلسه هنا على حسابي
نوح قال ببرود… الكارت ده تحطه لا مؤاخذه في جيب بنطلونك الوراني …وحاول متقعدش كتير مع المجانين اللي زيي عشان متحصلهمش
نبيل لسه هيرد نوح قال بسرعه…صوح انت قاعد هنه لحد دلوك ليه…. انت مش جيت واتعرفت واتونست مع نسايبك اللي لسه معارفينش اذا كانوا هيناسبوك ولا لا …ولا انت ناوي حتى بعد ماتتجوزها تبلط هنه….وتزورنا 13شهر في السنه وتقول حق مرتي بقى وكده….اصلي شامم ريحة نطاعه في الموضوع
شروق شهقت بذهول وقالت….. نوح… ايه اللي بتقوله ده
نبيل بصلو بغضب وقال….سيبيه يا شروق الظاهر ان العمده خايف على فلوسه او بمعنى اصح خايف على فلوسه وفلوس غيره…على العموم متقلقش يا عمده انا ولا داخل على طمع ولا مستني حاجه من شروق…و لو قعدتي هنا مضايقاك مش مشكله انا ممكن امشي من النهارده
نوح وسع كده وشاور على الباب وقال….. الباب من هنه والمخرج انت عارفه زين
شروق قالت بغضب ….نوح… زودتها قوي في ايه من ميته بتتصرف كده
نوح قال بغضب ….انتي متدخليش في الموضوع …انا جواز مش هجوزك …هتفضلي هنه تحت عيني ولما تخلص اجازتك نبقى نشوف هنكمل الدراسه ازاي
نبيل اتنرفز جدا من كلامه ومبقاش طايق يقعد ثانيه كمان وقال …..عن اذنك يا شروق…. كده كفايه قوي لما تبقي تكلمي ابوكي اللي هو مسؤول عنك في موضوعنا ويوافق ابقي كلميني هجيب عيلتي ونطلبك رسمي
وطلع بسرعه علشان يلم هدومه
بس شروق جريت وراه وهيه بتقول…نبيل..يا نبيل استنى
ولسه هتطلع وراه نوح مسكها من ايدها وقال بغضب ….استني هنا رايحه وراه فين هو طالع اوضته يمكن هتطلعي وراه اوضته كمان
شروق زقت ايده بغضب وقالت ….انت بتدخل في حياتي كده ليه…. هو انت حالف يمين ما تشوفنيش مرتاحه واصل
نوح وجعتو الكلمه دي وقال بحزن….. انا معايزش اشوفك مرتاحه يا شروق …ده انا ياما بديت راحتك على راحة البيت كلو بما فيهم انا….بقى كل العمر محتيه ومفكراش فيه غير الكام يوم اللي زعلتك فيهم
شروق قربت منه وقفت قصاده بالظبط وقالت بغضب شديد ….بالظبط كده مفكراش….اللي انت عملته في الكام يوم دول هو اللي مسح العمر كله مش انا اللي مسحته …وبعدين انت مضايق نفسك ليه يا سعاده العمده …ولا اكمن العرجه اللي متنفعكش ولا تليق بمقامك لقيت اللي يقدرها ويحطها فوق راسه… مضيقاك قوي دي مش كده
نوح بص لها بذهول ولسه هيتكلم قالت بغضب ….مالك مش دي الحقيقه… مش انت كانت عاجباك بت الوزير اللي قارنتني بيها وقولتلي بصي انا خاطب مين عمري ما هبصلك … ولا اكمنها باعتك من اول وقعه ليك وشافت انك متستاهلش توقف معاك اصلا ….عرفت قد ايه انت فاضي وملكش اي لازمه ومن غير مركزك متسواش مليم
نوح كان مصدوم بكلامها وبصلها بغضب شديد بس حاول يضبط اعصابه وقال ….انا صابر عليك علشان عارف انك مخنوقه ورايد تطلعي اللي جواكي…بس مش هصبر كتير لان لسانك طول قوي يا شروق
شروق قالت بغضب…ولسه هيطول ويطول… انت ملكش حكم عليا انا مبقيتش قاصر …وعمري ما هرجع تاني لذمتك مبقيتش تلد عليا ولا تعجبني…. خد بالك من الفرق الكبير بينا يا جناب العمده … انا دلوك واحده دكتوره وميليقش بيا غير دكتور زيي
ومن سني
نوح قال بغضب بيحاول يسيطر عليه…طب اخرسي دلوك وانجري على اوضتك
شروق قالت بغضب شديد…. انا صوح ماشيه …بس مش على اوضتي ..انا هارجع مع نبيل…. المكان اللي اتطرد منه انا مليش قعاد فيه
قالت كده ومشيت وهو طلع وراها وهو بيقول بغضب…طب ابقي عتبي عتبه الباب علشان اكسر رجلك يا شروق
في الوقت ده غنوه راحت المكتب لجنه ودخلت وقفلت الباب وراها
جنه بصت لها باستغراب وقبل ما تتكلم غنوه كشفت وشها
جنه اول ما شافتها جريت عليها وبقت تحضنها بحب وهي بتبكي وقالت ….عرفوا كل حاجه عرفو و اخدوه مني يا غنوه اخدوه مني وقالو هيموتوه
غنوه قالت بسرعه…. اهدي يا جنه ومتخافيش انا كلمت اخوي حميد دلوك هنطلع من هنا عليه وهنروحو نجيبو ولدك ..لازم نمشي من هنه بسرعه لان انا كمان اتكشفت
جنه ضربت على صدرها وقالت….. يا لهوي عرفو انك لسه عايشه
غنوه قالت بتوتر….العقربه اللي اسمها حليمه عرفت واكيد هتقول لحسنين خلينا نمشي من هنه بسرعه لازمن امن على نبيل وشروق علشان ميتورطوش معاي…وامنك انتي وولدك كمان وبعدها هرجع هنه علشان اللي حصل لسند ونوح بسببي هما ملهمش ذنب في مشاكلي…هرجع حتى لو هسلم نفسي لحسنين
بقلم…زهرة الربيع
جنه قالت بذهول….انتي بتقولي ايه اتجنيتي اياك …عمري ما هسيبك تاجي للموت برجلك
غنوه قالت بتوتر…مش وقته مش وقته يا جنه خلينا نطلعو من هنه وتتسهل ولسه هيطلعو من المكتب بس دخل سند وهو بيقول بغضب…. اللي اسمه نوح فين….. يعني مكفاهوش عايز يجوزني اجباري كمان بيديهم رقم تلفوني مين قلو عايز اكلم حد انا
غنوه بصت له بذهول وقالت…. احنا… احنا مشوفناش نوح … طلع من بدري
سند خد بالو لانفعالو وقال…احم…انا فكرتو هنه
غنوه مسكت ايد جنه وقالت بسرعه….معلش حصل خير…انت استناه هنا و احنا كده كده كنا ماشيين ولسه هيطلعوا من الباب
بس سند مسك ايد غنوه وقال… عايزك شويه
غنوه اتوترت بس هزت راسها لجنه بالموافقه وجنه طلعت من المكتب
سند قفل الباب وقرب من غنوه وقال باستغراب….ايه معرفتك بجنه ..خير ان شاء الله طالعين سوا ولا كانكم اصحاب وعشره
غنوه حاولت تبان طبيعيه وقالت….عيزاها تحكي معايا مش اكتر انا وشروق عندنا خبره في المجال النفسي وعرضت عليها نساعدها
سند ابتسم بسخريه وقال…شيلي مناخيرك من الموضوع ..دي ام ولدها متاخد منها ومهيساعدهاش غير انه يرجعلها بلاش الحشريه اللي في طبعك دي
غنوه اتنهدت ولسه هتنطق سند سبقها وقال…ده مش موضوعنا دلوك….انا عايز اسألك كنتو بتقولي ايه لامي شوفتكم واقفين مع بعض

غنوه اتوترت جدا وخافت يكون شافها لما خنقت حليمه ومبقتش عارفه ترد

في الوقت ده كان نبيل نزل ومعاه الشنط بتاعته
بس شروق وقفته وقالت بسرعه …..استنى حبه يا نبيل انا كمان هجيب شنطي و جايه وياك
نبيل قال بضيق…. لا يا شروق انتي هنا اهلك ومينفعش تسيبيهم…. وانا هبقى اتواصل معاكي على طول واكيد هرجع تاني عشان اخدك من هنا

بس شروق قالت باصرار … وانا بقول لك ماشيه معاك رجلي على رجلك هجيب الشنط واقول لرقيه اننا ماشين واسلم على ابوي وامي ونطلع على طول

نوح قال بغضب….. طب عظيم بيمين لو هوبتي ناحية الباب لاعلقك عليه
نبيل قال بغضب ….طب يمين على يمينك لو قربت منها لاكون متأبد فيك النهارده
نوح بصله بغضب شديد ونظره مخيفه

هنا شروق اتوترت قوي لانها اكتر واحده فاهمه النظره دي قالت بسرعه…نوح لا ..حاسب يا نبي…
بس مكملتهاش وكان نوح ضاربه بوكس قوي وقعه على الارض نبيل اندهش باللي عملو و وقف بغضب ولسه هيشتبكوا
نجاتي دخل جري وقال بذهول…. الحق ياجناب العمده الحق حسنين جاي ومعاه عربيات كتيره ورجاله وسلاح
نوح بصلو بدهشه وقبل ما يسأله دخل حسنين وقال بغضب… بت الجزار فين يا عمده….طلعها خلاص لعبتكم اتكشفت انا مهمشيش الا لما اخدها وياي وياقاتل يا مقتول

شروق اتصدمت بشده وهيه ونبيل بصو لبعض بقلق

اما نوح كان مستغرب قوي وقال بدهشه…..بت الجزار…جزار مين….انت كنت نايم وبتحلم ولا نفسك راحت للزفر ولا ايه
عند غنوه في المكتب قالت بتوتر..وانت…وانت مالك كنا بنقول ايه ….اتنين ستات واقفين مع بعض..اما بني ادم غريب
سند ابتسم بسخريه وقال ….ستات واقفين مع بعض… يعني مكنتيش بتتحدتي وياها في سيرتي… مكنتيش بتقولي لها على الكلام اللي دار بيني وبين سماح

غنوه ارتاحت لما فهمت انو مشافهمش لما اشتبكو قالت بخنقه…نشفت ريقي …وانا مال اهلي بيك ولا بسماح
سند قرب منها قوي وقال ……يعني…يمكن فاكره بكلامك معاها ممكن تجبرني اني اتجوز واحده زي دي متتعبيش نفسك انا محدش يقدر يجبرني على حاجه…بلاش تعملي فيها ناصرة المظلومين
غنوه اتنهدت بضيق وقالت.. اولا واحده زي سماح عمري ما انصرها ولا اعتبرها مظلومه….هي اللي رخصت نفسها ليك ووصلتك انك تستحقرها للدرجه دي…. اكيد حتى لو في ايدي اساعدها مش هساعدها….تاني حاجه بقى مين قال لك اني انا عايزاك تتجوز اصلا….انا ولا عايزاك تتجوز سماح ولا عيزاك تتجوز البت اللي كانت هنا الصبح
سند قرب منها قوي وقال…امال عايزاني اتجوز مين يا حلوه .
….مش انا قولتلك قبل كده اني داخل مزاجك قولي ما تتكسفيش…. الحب ملوش ظروف… ولا يعرف كسوف
غنوه ضحكت وقالت….انا مش فاضيه ورايا شغل مستعجل…وبعدين انت اصلا كنت رافض العروسه…رفضتها ليه بقى عايز واحده غيرها

سند اختفت ابتسامته تدريجيا وقال بوجع….ولا هيه ولا غيرها….هو…احم..هو انتو كلكم يعني نبيل وشروق وكده مش انتو دكاتره نفسيين… تعرفو تدوني دوا يخليني انساها تعرفو تخلوني اشيلها من دماغي…. انا ..انا تعبت مبقيتيش بفكر غير فيها….اتعب وقلبي يوجعني واقول هنساها بس ارجع واقول انساها كيف ..ده اجمل وقت بقضيه في يومي لما اقعد لحالي وافتكرها …كلامها ونظراتها كل حاجه فيها وحشاني معارفش…معارفش ميته …ميته بقت هيه ونسي الوحيد

غنوه اتاثرت جدا ونزلت دموعها بحزن خصوصا انها مضطره تسيبه تاني

ولسه هتتكلم سمعو صوت حسنين زعق بغضب وقال… طلعوها من هنا بدل ما ننسى انك عمده البلد وندخل نفتش الدار كلها طلع بت الجزار اللي انت مخبيها عنديك

غنوه غمضت عينيها بحسره ويأس واتاكدت ان حليمه قالت له وخلاص مش هتعرف تطلع ولا تنقذ شروق ونبيل
بس سند اندهش من اللي بيسمعه وقال بغضب شديد ….هو الراجل ده خرف ولا ايه….. مكفاهوش كل اللي عمله كمان رجليه جابته لحد هنه وبيسأل عن واحده عضمها اكلتو التربه …جيه لقضاه المره دي
ولسه هيطلع غنوه مسكت ايده وبصت له بدموع وقالت… حقك عليا يا سند ….حقك على راسي يا ود الناس
سند بص لها باستغراب بس ارتعش كل جسمه بصدمه شديده لما رفعت النقاب وشالت المايك وقالت بدموع …سامحني يا سند سايقه عليك حبيبك النبي تسامحني
سند حرفيا عقله اتوقف لما شاف وشها ورجع خطوات بذهول وصدمه متتوصفش ووووووو

أترك تعليقا

مشاركة
تحميل كتاب البؤساء PDF رائعة فيكتور هوجو الكلاسيكية مترجمة للعربية
اقراء الان رواية ليتني لم أحبك بقلم شهد الشورى وجع الحب ومرارة الندم في قصة لا تُنسى
مشابه